Ini Bukan Perbuatan Khianat

0
5:47 PM
Kalau orang putuskan kord atau pecahkan gagang kat pondok telefon awam, itu vandal namanya. Kalau ada pintu tandas awam yang pecah, terkopak atau berlubang, itu vandal namanya. Kalau ada contengan kata-kata kesat atau lucah pada dinding pondok menunggu bas, itu juga vandal namanya. Dan kalau ada mana-mana pokok hiasan lanskap kat tepi jalan yang tercabut, seharus itu juga dinamakan perbuatan vandal.

Pada aku, vandalisme itu adalah suatu perbuatan yang merosakkan harta awam atau mencacatkan suatu benda yang diwujudkan khas untuk kegunaan orang ramai, sehingga kecacatan itu menyusahkan golongan yang memerlukan.

Tetapi, aku tidak anggap ini sebagai satu perbuatan vandalisme. Ini adalah salah satu cara untuk menyampaikan mesej dengan menggunakan medium seni. Street art!


Aku lakukan perbuatan ini lebih kurang jam 6:30 petang tatkala hampir semua orang dah balik. Konsepnya di sini adalah `lekat dan lari'. Lekatkan stiker pada tempat yang dikira strategik dan melarikan diri daripada tertangkap oleh pengawal keselamatan atau cctv.

Hasilnya, berjaya...

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 nasihat berguna: