Payung Kembang Setelah Hujan

0
7:02 PM

Situasinya, dua kenalan sepejabat sedang membuang masa duduk di pantri sambil menghisap rokok. Berbekalkan segelas teh tarik setiap seorang, perbualan antara mereka telah beralih kepada topik yang lebih serius berbanding isu pakaian seksi Nabila Huda ketika malam Anugerah Blockbuster tempoh hari.

Kamarul Idham : Bro, lu dah ada insurans?

Fadrulhisham Azali : Insurans apa? Kalau gua punya kapcai tu dah lama kojol. Malas nak pergi renew. Susah nak cari insurans yang boleh cover. Banyak sangat cekadaknya.


Kamarul Idham : Bukan tu, ni ha insurans hayat. Lu dah ada ke belum?

Fadrulhisham Azali : Oh, belum lagi sebab sampai sekarang gua rasa nyawa gua ni liat sikit. Apahal, nak jual insurans kat gua pulak ke?


Kamarul Idham : Yesszaa... Lu ambik dengan gua, confirm anak bini lu boleh hidup senang sampai umur pencen. Gua bagi pakej yang ada saving sekali.

Fadrulhisham Azali : Tak mau ah. Bikin pening kepala je tiap-tiap bulan nak commit.


Kamarul Idham : Apa susahnya pulak. Lu boleh buat potongan kat akaun apa. Orang sekarang ramai yang dah ambik insurans macam ni. Untuk kegunaan time susah jugak. Gua tak nak satu hari nanti gua datang melawat lu kat hospital, gua cuma hulur RM50 je selit bawah bantal. Kalau boleh gua nak datang bawak cek riban-riban bagi lu anak beranak senyum sampai tengkuk.

Fadrulhisham Azali : Ala, bukan wajib pun benda-benda insurans ni. Zaman rasulullah takde pulak insurans ni bagai. Boleh jugak hidup sampai generasi sekarang.


Kamarul Idham : Memang la boleh hidup. Tapi zaman tu takde lagi orang mati kena langgar kereta. Lu tau?

-berdasarkan situasi sebenar, tetapi nama watak telah ditukar untuk mengelakkan individu tertentu menerima tekanan masyarakat melalui Facebook.




About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 nasihat berguna: