Cangkung

10
1:36 PM
Ada dua pilihan.

Pertama, duduk. Kedua, cangkung yang mana aku lebih gemar memilih jenis yang kedua ni. Tak kisah la kat mana-mana pun. Kawasan rehat, stesen minyak, surau/masjid (jarang ada jenis duduk), shopping complex atau terminal bas. Cuma kalau dah takde pilihan macam kat bilik hotel yang selalunya cuma ada jenis duduk, aku lebih suka bertenggek sambil kedua-dua belah tangan berpaut pada sebarang objek di sekeliling. Mujur berat badan aku masih lagi ideal.

Salah satu sebabnya adalah ini...

Sumber dari sini.

*Ada mitos yang mengatakan bahawa orang putih memang tak reti mencangkung sejak azali.
*Apa yang aku tau, penggunaan tandas duduk pun boleh menjadi punca beberapa jenis penyakit terutamanya yang berjangkit.

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

10 comments:

  1. sebenarnya bahaya kalau mencangkung kat tandas duduk especially public toilet sbb kita tak tahu tahap keuzuran toilet bow tu..amalkan alas dengan tisu sebelum duduk kat bowl tu...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azlan : kawan aku pernah sebabkan wc kat bilik hotel crack gara2 bertenggek kat sigu. Seriau pulak, tapi tetap buat sebab masih yakin.

      Delete
  2. Penyakit berjangkit? Ape penyakitnya? Setau aku, HIV tak tersebar melalui jamban duduk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fara : ada satu penyakit berkaitan kelamin (lupa nama sebab susah sebut) yang rare, mudah berjangkit selain hubungan seksual. Aku tau masa tonton rancangan house. Bila aku tanya adele, dia kata memang ada penyakit tu tapi kebarangkalian rendah.

      Delete
  3. Rasa geli kan share duduk tu. Kalau kat hotel tu terpaksalah. kalau kat luar, sanggup cari memana yg ada cangkung. atau..tangguhkn hasrat.

    Skrg ada jual kertas atau plastik..tak pasti, khas utk guna kat tnds duduk ni. Pakai buang.

    ReplyDelete
  4. Kalau jln2 seberapa boleh JR cuba elakkan buang air besar di tandas awam, sanggup tahan hingga sampai ke rumah pun tak pe. Tapi kalau di hotel atau di ofis terpaksalah juga, no choice...

    ReplyDelete
  5. Ujie : tak pernah rasa kepuasan sebenar bila membuang kat hotel. ha'ah, memang ada jual kertas lapik ni. tapi, maaf la...

    ReplyDelete
  6. Jay Ar : ha, kebaikan buang kat ofis boleh jimat bil (walau pun dah beberapa tahun tak pernah bayar bil air)...

    ReplyDelete
  7. Hoh! Adele ko keje doc atau misi? Meh share cite ngan aku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahsia. Tapi masih dalam kajian farmasi (ni pun aku tak reti sebu...

      Delete