Raban

18
8:18 AM
Pekasam ikan belida, istimewa dari Tasik Raban. Memang ini yang aku cari untuk menu bersahur...
Dua lagi adalah ikan loma (Tasik Raban jugak) dan ikan tilapia (buatan Tumpat, beli kat Kota Bharu).

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

18 comments:

  1. Sedap ke? Tak nah mkn pekasam ikan2 bsr mcm ni. Selalu ikan putih je.....klu pekasam, boleh jln lg. Klu segar, emmm....taklah kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, takde la besar pun. kecik sikit dari saiz tapak tangan. nampak besar sebab aku zoom dekat. hehee...

      Delete
  2. Belida pekasam aku tak pernah try lagi. Sepat pekasam tu, dah selalu sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepat antara kegemaran aku. tapi bila tengok ada ikan belida buat pekasam, tu yang nak cuba...

      Delete
  3. ikan pekasam aku pernah rasa. itupun first time jumpa kat jeti Lumut. goreng dgn telurkan nak kurangkan masin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku biasa bilas sikit je. lepas tu goreng dengan potongan bawang/lada. kalau telur, tak tau pulak. mungkin boleh cuba kot...

      Delete
    2. kena basuh eh? aku ingat goreng terus sbb takut pekasam dia tertanggal

      Delete
    3. bukan basuh la, bilas sikit je. ikut la. kalau tak nak bilas pun boleh jugak. sebab benda tu cuma beras goreng je. takde masalah pun. - kawan aku kata. :-)

      Delete
  4. uish tak pernah try lagi..ikan macam nie

    ReplyDelete
  5. ikan belida?
    terbayang aku ikan tu dlm aquarium...sedara aku pernah bela...hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yang besar tu memang cantik pun bela dalam akuarium. anggun je tengok ikan tu berenang sambil melentok-lentokkan badan. dia punya bintik tu yang tambah cun...

      Delete
  6. Pekasam ikan belida? Cantik nama ikan tu, macam nama orang (Belinda)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama pelakon tu? meriam belinda...

      Delete
  7. belida pun di pekasam kan..ate Perak pior ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belida, sebab tu aku beli. Nak cuba try test.

      aku wong jowo celup...

      Delete
  8. mak aihhh...pes time aku tengoj menda nie...hehehe..maafkan ketinggalan zaman saya bab2 makanan nie..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun 1st time, tu yang terus sambar...

      Delete