6 nasihat berguna:

Faiz si penipu dan bijak.

4
3:49 PM
Duduk dalam pejabat yang mempunyai lebih 50 ruangan kubikel tetapi dihuni tak sampai 10 orang, tiba-tiba aku rasa tersentuh campur terhibur campur kelakar campur marah campur kelat bila baca berita pasal seorang lelaki bernama Faiz ni.

Mula-mula tu memang la marah kan? Yela, dengan perasaan budak yang takde mak bapak pun kau sanggup buat main, takde akal betul la. Atau pun dia ni memang berakal cuma sel-sel otaknya dah tersilap berhubung ke bahagian punggung kot.



Tapi bila difikir-fikir balik, ada baiknya dia buat macam tu...
Continue reading →

4 nasihat berguna:

Terima Kasih Syawal

14
5:32 AM
`Belajarlah menghargai keindahan kecil yang hadir begitu banyak dalam kehidupan kita.' -Tanpa Nama

Pagi syawal yang pertama, setelah aku dan ayah pulang dari surau. Kami semua berkumpul mengelilingi meja makan.

Sepuluh biji ketupat, semangkuk rendang ayam, sayur lodeh dan sambal kacang. Semuanya sudah lengkap terhidang di atas meja makan kami. Begitulah kami hampir saban tahun dengan hidangan yang sama. Sengaja emak hidangkan hanya sepuluh biji ketupat daripada 30 biji yang aku dan ayah anyam petang semalam. Tak mahu membazir katanya. Cukup la tu untuk lima orang. Lagi pun, pagi raya ni tak boleh makan banyak, takut sakit perut. "Kan dah sebulan kita tak makan siang, nanti terkejut". Tambahnya lagi.

Begitulah emak. Dengan kemahirannya yang tersendiri dalam mendidik kami bagaimana cara untuk berjimat. Sehinggakan aku terikut-ikut dengan sikap jimat-cermat dan tidak membazir emak itu. Pernah beberapa kali aku menawarkan diri untuk menghabiskan makanan (kadangkala minuman!) yang tidak mampu dihabiskan oleh orang lain, ketika keluar makan di kedai. Aku tak peduli. Kerana pada aku, menghargai dan mensyukuri nikmat Tuhan bukan sekadar menadah tangan ke langit lima kali sehari, tetapi juga dengan tidak melakukan pembaziran. Walau pun hanya sebutir nasi dan setitis air sirap limau...

Selesai membacakan doa makan,
Continue reading →

14 nasihat berguna:

Kabin Mini

8
8:46 AM

Ini la aku punya kubu bawah tanah.

Tidak la seluas mana, tapi kalau aku keluarkan padestal (sebelah kiri) tu, dapat la jugak aku baring sambil melunjurkan kaki. Cuma masalahnya, kalau padestal tu keluar dari kedudukan asalnya, mungkin lokasi pertapaan aku ni bakal diketahui oleh pihak musuh.

Jadi, aku selalu je ambik jalan selamat dan mudah.

Bentangkan karpet tu dengan jaket, susun dua atau tiga buah buku (kadang-kadang gulungan kertas bersaiz A2) di bahagian hujung untuk menjadi alas kepala. But, sandal dan selipar yang ada tu pulak aku cuma alihkan sedikit je. Dan berbekalkan pemain mp3 yang mempunyai fungsi fm radio, rekod pertapaan paling lama aku adalah lebih 3 jam!

Itu pun sebab
Continue reading →

8 nasihat berguna:

#MH17

22
2:41 AM
Teruskan berdoa, kerana semakin lama kita makin perlu bersatu...

22 nasihat berguna:

Jawapan Teka-teki Semalam

16
7:05 AM
Soalan semalam tertulis begini : Apakah nombor pada petak letak kereta yang telah diisi (terlindung) pada gambar?

Dan ini adalah gambar yang dimaksudkan.


Untuk menangkap apa helah yang tersembunyi dalam gembar di atas, korang kena peka dengan petak parking yang aku lukiskan. Bukan kepada nombor-nombor tu. Nombor-nombor tu fungsinya cuma untuk mengalih perhatian je. Abaikan je nombor tu sebab nombor apa pun yang aku tulis, langsung tak membawa apa-apa makna.

Apa yang penting adalah saiz petak parking tu. Perasan tak saiz petak yang diisi dengan Volkswagen merah tu lebih besar sedikit berbanding petak di sebelahnya? Kenapa macam tu?

Hahahahaaa! Saiz dia agak besar sedikit sebab...
Continue reading →

16 nasihat berguna:

Siapa rasa dia kacak atau cantik, sila jawab teka-teki ni...

10
10:55 AM
Peugeot putih #CDM25

Soalan : Apakah nombor pada petak letak kereta yang telah diisi (terlindung) pada gambar di atas?

~Tiada tarikh tutup.
~Sesiapa pun boleh menjawab. Tanpa mengira darjat.
~Jawab la sebanyak mana yang anda mahu, sebab cuma jawapan yang paling betul akan diambil kira. Baik kan aku ni?
~Hadiah kepada pemenang bukan dalam bentuk material.
~Jangan risau, pemenang boleh lebih daripada seorang. Tak kedekut kan aku ni?
~Pemenang dan hadiah akan diumumkan kelak. Bila aku ada rasa macam nak umum, aku umumkan la...
~Semoga awek Peugeot putih #CDM25 tabah menghadapi bulan Ramadhan tahun ni. Eh?! Hahahaaa...

10 nasihat berguna:

Tengkorak Di Masjid Ubudiah

17
5:51 PM
Tempoh hari, selesai bersolat tarawikh di masjid idaman hati (kat sini), kami pun berhenti sekejap kat simpang empat yang aku sendiri pun tak tau kat mana. Macam tu la akibatnya kalau bergantung sangat pada GPS, atau dalam kata lain malas nak tersesat. Berhenti tu pun sebab aku nampak macam senang je nak parking kat depan kedai ni.

Dan yang paling power sekali, kat kedai ni ada jual sup belut. Pergh! Terbaik jugak dia punya kuah. Walau pun aku kurang puas hati dengan belut-belut dalam mangkuk yang saiznya lebih kurang macam jari telunjuk. Tak puas nak mengunyah...

Sambil-sambil menjeling mak menti yang rajin meronda di celah-celah kaki meja dan kerusi, tiba-tiba kepala botak aku mengeluarkan satu idea yang super bernas. Tak terlawan dengan mana-mana ahli politik.

Continue reading →

17 nasihat berguna:

Pengkhianatan Untuk Bertemu Jodoh Di Stadium

8
12:13 PM
"Apa cerita kita petang ni? Aku tak pernah outstation time bulan puasa. Nak buka kat mana?" tanya aku sebaik kereta berhenti di hadapan hotel. Aku memang tak boleh blah kalau berbuka kat luar. Tak syok, tak best, tak seronok langsung. Aku lagi suka makan kat rumah...

"Apa lagi, kita cari bazaar ramadhan la. Mesti banyak makanan..." tu dia cadangan daripada Romi. Kalau setuju, abis la kempen boikot bazaar ramadhan yang dah masuk tahun ketiga ni. Mana mungkin aku nak mencabul ikrar yang selama ni aku tanamkan dengan ungkapan 'say no to param'.

Tapi masalahnya kat sini, kalau aku nak cari kedai makan yang power dengan orang tak ramai, mana la aku tau kat mana celah boleh jumpa. Dengan jalan Kota Bharu yang masih lagi asing pada aku, dan jugak masa yang semacam semakin suntuk. Tu belum ditambah, tolak, darab dan bahagi dengan keadaan trafik yang aku tengok macam nak sesak je. Maklum la, waktu orang baru balik kerja.

Di kaunter penyambut tetamu...

Continue reading →

8 nasihat berguna:

Misi Separa Berjaya Di Kota Bharu

18
11:54 PM
Tengahari Jumaat, lebih kurang sejam sebelum waktu biasa aku keluar untuk ke masjid. Dari celah-celah stiker yang aku tampal buat menutup panel kaca di dinding partition, aku dapat tengok dia datang ke arah aku. Sesampai je kat sebelah, ada sehelai kertas di tangannya.

"Pergi mana petang semalam? Puas aku cari..." katanya perlahan. Aku rasa, mesti dia bawak sedikit perkhabaran gembira atau nak mintak tolong. Kebiasannya memang macam tu. Kecuali la kalau dia datang dengan tangan kosong tu, cuma nak bersembang atau nak kacau aku buat kerja luar.

"Biasa la, cari makan. Pukul 2 aku keluar, lepas tu terus balik rumah. Apahal?" tanya aku membalas semula soalan yang diajukan.

Continue reading →

18 nasihat berguna:

Raban

18
8:18 AM
Pekasam ikan belida, istimewa dari Tasik Raban. Memang ini yang aku cari untuk menu bersahur...
Dua lagi adalah ikan loma (Tasik Raban jugak) dan ikan tilapia (buatan Tumpat, beli kat Kota Bharu).

18 nasihat berguna:

Gelandangan Kandas Dengan Semangkuk Bubur

14
11:02 PM
Sumber dari Google, dah lama wujud dalam internet.

Satu lagi isu yang mengekori selepas isu Azwan Ali dengan sampah-sampahnya, seawal minggu pertama bulan Ramadhan tahun ini adalah pasal gelandangan. Bezanya kali ini individu yang mencetuskan bahan ketawa adalah orang yang sepatutnya dilihat sebagai tokoh yang bijak, seiring dengan jawatan yang dipegang. Tambahan pulak, dia sendiri dipilih oleh rakyat melalui satu sistem yang memang diakui sah. Kononnya la. Heheheee...

Apa benda ni Botak, start ayat dah macam kolumnis Sinar Harian pulak. This is not me, ok. =.=

Bercakap pasal gelandangan ni, aku pun ada pengalaman dengan orang yang tergolong dalam kategori mereka yang amat bernasib baik ni. Sebab pada aku, salah satu orang yang termasuk dalam golongan gelandangan adalah...

Continue reading →

14 nasihat berguna:

Menjumaatkan Hari

18
4:53 PM
Assalamu 'alaikum...

Hari Rabu, pertengahan minggu bekerja sebelum tibanya petang Jumaat. Waktu yang aku selalu tunggu-tunggu. Tempoh pendek yang mesti jiwa aku raikan dalam menyambut kedatangan cuti hujung minggu. Perasaannya semacam telah terbebas dari kurungan komitmen selama lima hari berturut-turut (walau hakikatnya aku tetap bekerja hujung minggu dan waktu malam hingga awal pagi).

Rugi kan? Kan elok rasanya kalau semangat petang Jumaat tu aku bawa sekali pada hari-hari yang lainnya, sempena meraikan kehidupan sempurna yang Tuhan anugerahkan ni. Di sini, barulah aku sedar betapa hebatnya nama TGI Friday's yang beroperasi setiap hari. Dengan membawakan kegembiraan menikmati makanan tanpa berkira soal hari dan waktu.

Salam Ramadhan semua, ceria selalu...

Muhammad Danish Irfan; 2 April 2011; Teluk Ramunia, Kota Tinggi.

18 nasihat berguna:

Ketenangan Menjamin Kebahagiaan

16
9:11 AM
Selalu sangat kan kita tengok kalau kat klinik kesihatan atau hospital awam keadaannya memang kelam-kabut sikit, orang ramai, suasana sesak, nurse yang asalnya dari rumah muka secantik Nora Danish umur 19 tahun pulak boleh berubah serupa naga terpijak taik sendiri. Masam, bengis. Kalau ada yang senyum pun, nampak sangat terpaksa dan tak ikhlas. Itu klinik kesihatan atau hospital awam.

Lain pulak dengan apa yang aku alami hari Isnin minggu lepas.

Lokasinya adalah di sebuah klinik pergigian (awam) yang terletak betul-betul kat tepi jalan, attached dengan klinik kesihatan yang memang rutin setiap hari akan sentiasa sibuk. Sibuk sangat dari pagi hingga waktu tutup kedai, sampaikan kereta yang parking pun membuak-buak ke atas walkway jalan besar.

Bila aku masuk je...

Continue reading →

16 nasihat berguna: