Di Sana Lahirnya Sekumpulan Cinta

12
11:59 PM

Sekumpulan cinta-cinta kecil berpakaian seragam, yang kemudiannya membesar bersama-sama cinta-cinta kecil dan besar di samping mereka. Ada ketika cinta-cinta yang mendampingi mereka akan berubah menjadi benci, menjadi syak wasangka, menjadi cemburu, menjadi pengkhianatan, menjadi kecewa, menjadi penipuan. Namun akhirnya tetap juga menuju jalan yang sama, iaitu jalan menemui Tuhan.

Ohya,
Continue reading →

12 nasihat berguna:

Pelangi di bawah pohon cendol (entri panjang banyak gambar)

5
2:49 PM
Ini apa yang telah berlaku genap seminggu yang lalu.

*

Lebih kurang 12 jam sebelum pertemuan, perancangan ala kadar diatur. Dia yang memberitahu bahawa dia akan mempunyai sedikit masa lapang untuk menyerahkan pesanan aku, yang dibuat sebulan sebelumnya.

Alamak, Sungai Long? Hmm, tempat yang aku kurang familiar. Kunjungan ke rumah dia pada hari raya dua tahun lepas pun berdasarkan panduan daripada GPS semata-mata. Kalau kali ni aku ikut signboard, mungkin boleh kot. Lagi pun mana mungkin aku nak tengok telefon bijak aku sambil menunggang dengan kelajuan purata 90km/j di atas lebuhraya.

Sudahnya, aku pun cuba mendapatkan kepastian malam tu jugak. Screenshot dari Google Map di`whatsapp'...


Tak pasti lokasi sebenar, walau pun landmark telah diberikan iaitu Maybank dan beberapa premis terkenal yang lain. Aku rasa mungkin betul la kot tempat ni.

Rasa sedikit yakin bila menerima balasan screenshot daripada Waze milik dia.
Continue reading →

5 nasihat berguna:

Peringatan Untuk Mereka

6
9:53 AM
Minggu yang sangat sibuk, sampaikan nak tido kat ofis pun macam tak sempat. Dengan kerja-kerja ciput yang keluar masuk, keluar masuk telah mengurangkan lagi ruang untuk aku bersantai. Tapi dalam sibuk-sibuk pun, sempat lagi aku lari sekejap pergi ke sungai yang panjang kat Malaysia (atau mungkin dunia). Nanti aku ceritakan, itu pun kalau ingat la.

Semalam, dari pagi sampai ke malam, `garis masa' kita pasti telah dibanjiri dengan pelbagai cerita duka yang mengiringi perjalanan terakhir mang-mangsa tragedi MH17. Cerita-cerita sedih tu tak berakhir sebaik sahaja jenazah mereka selamat dikebumikan, tetapi melarat sehingga ke awal pagi ni. Dengan masing-masing berkongsi pengalaman daripada anak-anak, ibu bapa, saudara dan kenalan si mangsa.

Aku tak berapa nak baca/tonton sangat, sebab aku tak nak rasa terganggu dengan cerita-cerita sedih sebegitu. Pada aku, cukup la kita semua berkongsi kesedihan dengan mengirimkan doa untuk yang telah pergi tu.

Cukup setakat itu. Sebarang kisah menyayat hati sebelum dan selepas kematian mereka itu, pada aku biarkan tamat dan dikenang oleh mereka yang tersayang. Air mata mereka tidak sepatutnya menjadi bahan dagangan untuk melariskan butang `kongsi' di laman sosial. Kemudian, beberapa bulan dari sekarang kita semua kembali seperti sediakala. Melupakan iktibar yang Tuhan kirimkan bersempena tragedi ini.

Dan kalau pun betul kita semua rasa terkesan dengan insiden ni, sehinggakan acara hiburan yang secara tradisi dianjurkan sempena sambutan Hari Kemerdekaan nanti terpaksa dibatalkan, eloklah kita melakukan sesuatu supaya anak-anak kita nanti tahu bahawa tahun 2014 ini adalah tahun malang bagi industri penerbangan kita. Contohnya,
Continue reading →

6 nasihat berguna:

Jari III

10
7:30 AM
Lebih kurang 10 minit melepasi jam 5 petang... "Weei, pergi mana tu. Rilek dulu. Awal lagi kalau nak balik pun..." aku menyergah lelaki yang kadang-kala dipanggil sebagai kembar aku disebabkan keadaan fizikal kami hampir serupa, cuma umur yang berbeza hampir 20 tahun.

Di depan pintu pantri, dia yang kelihatan sedikit tergesa-gesa menuju ke pintu utama sambil tangan kirinya menjinjing gitar baru, katanya. Sementara aku datang dari arah bertentangan dalam perjalanan ke pantri, dengan tujuan yang rutin seperti selalu. Apa lagi kalau bukan nak pekena teh tarik dan mengepam asap barang sebatang dua...

Setelah dipaksa masuk dan duduk di atas kerusi plastik, dia mengambil masa kira-kira 5 minit untuk memilih lagu yang sesuai dengan permintaan aku. "Lagu yang simple je cukup Jang, bagi plucking lebih sikit." Pinta aku. "Cepat sikit, lambat kau main, lambat la kau balik. Kang marah pulak Dato' Bentara Guru tunggu lama-lama. Hahaha!"

Sedutan pertama...

Sedutan kedua...

Dan yang ketiga, kemudian dia meletakkan kretek yang membara di tepi bibir meja. "Ok, nak sangat kan? Ha, kau dengar ni..."
Continue reading →

10 nasihat berguna:

Apa masalah aku dengan si KIDEX ni?

12
10:07 AM
kinrara damansara expressway KIDEX
Cadangan laluan, hasil carian dari Google.

Aku tulis dalam bentuk point-point je la. Nak taip panjang berjela, confirm nanti aku sendiri rasa menyampah nak baca balik...


Apa yang aku faham:

-Kinrara - Damansara Expressway, sepanjang 15km dari Damansara Jaya ke Bandar Kinrara.

-Dijangka akan memendekkan masa perjalanan sebanyak 25%, kononnya.

-Mengurangkan kesesakan trafik di sekitar Bandar Kinrara, Puchong, Petaling Jaya, Damansara dan bla bla bla.

-Satu syarikat konsesi ditubuhkan (gabungan) setelah projek ini dianugerahkan kepada dua syarikat. Terdapat isu politik kat sini. Memang aku dah agak.

Continue reading →

12 nasihat berguna:

Tak Berpenghuni Lagi

3
6:47 PM
Berbaring di sini, membuatkan aku teringat akan arwah. Dalam pada mengimbau kenangan, sempat aku terlelap.

Badan melekap ke atas jalinan lapik kerusi malas ini, mata terkebil-kebil sambil memandang ke arah jalan masuk, persis apa yang arwah selalu lakukan dulu.


al-Fatihah...

3 nasihat berguna:

Qorun...

10
7:50 AM
Baru aku tau,  harta karun tidak semestinya tertanam berhasta di dalam tanah. Atau letaknya jauh terpencil di tengah pulau yang dikelilingi lanun...

Sebenarnya kebanyakan harta karun yang ada ni wujud betul-betul di depan mata. Bertaburan di atas tanah. Cuma tinggal aku je yang perlu menukarkan itu semua kepada rumah banglo, kereta mewah dan duit berjuta...

biji getah kebun getah
Hasil lima minit aktiviti mengutip biji getah, di kebun arwah nenek aku.
Dah lama tak merayau dalam kebun, nyamuk-nyamuk kat sini macam dah tak kenal aku pulak. Bila nyalakan Winston sebatang, baru la masing-masing nak tunjuk adab sikit.

Perhatikan dalam gambar, baru aku tau yang tangan aku ni memang mulus, lembut dan halus! Hehehee...

Sekian, assalamu 'alaikum...

10 nasihat berguna:

Sama Tapi Berbeza

4
2:37 PM
Salah satu sebab kenapa aku cukup tak berkenan dengan aktiviti berkongsi dan `forward'kan info-info dalam whatsapp adalah ini...

Pertama kali aku terima mesej ni beberapa bulan lalu,
kemudian diulang pula oleh ahli-ahli dari group yang lain
dan ini...
Continue reading →

4 nasihat berguna:

Roda-roda Panas Atas Katil

12
8:54 AM
Kurang 5 minit sebelum jam 1 petang, sudah hampir dua jam aku berada di sisi katilnya. "Ok, Iza. Aku nak gerak dulu. Apa-apa hal karang bagitau aku."

"Ok. Terima kasih eh..." balas isterinya yang berdiri di muka pintu.

"Abu, aku nak chow dulu. Ni aku nak bagi kau satu barang. Sekarang orang dah tak collect super car, tapi ramai yang cari kereta klasik. Nah, yang ni versi wagon punya..." lebih kurang begitu kata aku kepada Abu yang tersandar di atas tilam dengan badan dan kepalanya beralaskan dua biji bantal. Sepanjang aku berada di situ, dia kelihatan agak menyedihkan. Dengan tiub yang bersambung di kiri dan kanan tangannya, wayar halus melekap di dada dan tangan yang ketara membengkak.

Pertama kali melihat dia, tiba-tiba aku jadi sayu. Ditambah lagi dengan rasa bersalah sebab masuk hari ke-5 dia jadi penghuni di situ, baru aku ada kesempatan (teringat) nak melawat.

Kawan yang aku kenal sejak sekolah, duduk sebelah dan sama-sama tidur dalam kelas sejarah cikgu Jalal. Moga Tuhan segera mengembalikan kesihatan kepadanya seperti sediakala, insya Allah...

"Nah, ambik ni..."
Continue reading →

12 nasihat berguna: