Duri Di Bawah Jambatan

12
6:17 PM
*****

Di Kuala Terengganu.

Hari ketiga percutian. Waktu petang, lebih kurang jam 5.30, aku pun ajak si Danish pergi usha line lagi sekali di sekitar Kampung Teluk Pasu memandangkan tengahari semalamnya (hari kami sampai ke sini) kami gagal mendapatkan spot yang sesuai untuk melabuhkan umpan. Jeti kecil berhampiran tempat tinggal kami nampak gaya memang tak sesuai. Tambahan lagi macam kurang selamat untuk budak macam Danish ni. Jadi kami pun menjalankan misi serampang tiga mata iaitu:

~Mencari port yang sesuai dan lebih dekat memandangkan misi akan dijalankan pada waktu tengah malam. Mengikut pembacaan aku, air akan mula pasang lebih kurang jam 11:00 malam hingga 12:00 tengah malam.

~Mendapatkan umpan. Menurut si Zamri, kat sekitar sini ada dijual umpan hidup. Takpe, kita cuba try test dulu. Kalau tak jumpa jugak, ke Giant la kita.

~Aku perasan ada beberapa buah bundle sepanjang jalan dari pusat bandar ke Manir. Hah, memang bikin aku geram ni! Apa lagi,
Continue reading →

12 nasihat berguna:

Semoga Bertemu Jodoh, Sara...

12
10:20 AM

Pernah buat macam ni? Tulis nama sendiri, menurunkan tanda tangan ringkas (initial), meletakkan nombor tertentu atau singkatan yang mewakili makna tersendiri: di atas sekeping duit kertas. Dengan harapan? Entah la. Mungkin kebanyakannya buat benda ni secara suka-suka je kot.

Mungkin...

Petang semalam bila aku terjumpa sekeping duit seringgit yang tertulis nama seseorang berserta dengan tulisan jawi dan angka yang aku sendiri tak faham maksudnya, aku terbayangkan kata-kata...

Continue reading →

12 nasihat berguna:

Kalau Aku Jadi Menteri Besar

16
5:07 AM
Kalau, ini cuma kalau. Bukannya barangkali, pasti jauh sekali. Cuma aku ada dengar satu pendapat yang cukup baik jugak lepas je negeri Selangor ni dapat Menteri Besar yang baru. Apa-apa pun, ini cuma pendapat. Pendapat yang keluar dari orang yang sedang mengunyah megi kari, tengahari semalam...

Sebenarnya nak ambik hati rakyat ni takde la susah mana, senang je. Asalkan kita faham apa yang rakyat nak, apa yang rakyat hadapi dan jugak apa dan siapa yang menjadi perantara antara pemerintah dengan rakyat. Kadang-kadang pemerintah faham betul dengan masalah rakyat, cukup masak. Tapi malangnya rakyat tetap jugak hidup susah (tak semua, ada jugak yang kaya nak pengsan!) walaupun dah banyak benda yang pemerintah cuba lakukan. Betul tak?

Dan kalau la aku ni diletakkan di atas kerusi Menteri Besar, perkara pertama yang aku akan buat adalah ambik hati mereka melalui satu perkara yang agak sensitif dan penting pada mereka. Tak kira kaya, miskin, hensem, cantik atau pun muka tak berapa kacak macam aku ni... iaitu
Continue reading →

16 nasihat berguna:

Yang Masin Di Kota Bharu

12
2:00 AM
Sedikit pengalaman masin sepanjang aku berada di tiga buah ibu negeri, di pantai timur semenanjung minggu lalu terutamanya di Kota Bharu adalah ketika berhadapan dengan para peniaga. Agak kecewa jugak la sebab kebanyakan peniaga yang aku jumpa mengamalkan sikap keras dan ada jugak segelintir daripada mereka yang kurang sopan.

Kecewa gua... Ada tu, harap je muka cun. Tapi bila nak buat tawar-menawar harga barang, terus aku tengok kurang cantik. Nasib baik la manis tu ada lagi. Hehehee.

Contohnya malam terakhir aku kat sana. Sempat la jugak jalan-jalan kat Pasar Wakaf Che Yeh yang terkenal tu. Ada satu baju yang harga asalnya RM15, tapi cuma dapat dikurangkan kepada RM14 je. Alahai, seringgit je dik? Nak minum teh O pun tak lepas. Dah la gitu, cakap pun macam nak tak nak je layannya.

Selain tu, akak aku pun siap kena sound lagi dengan sorang peniaga buah tu.

Siang sebelumnya, akak aku ada pergi Tak Bai
Continue reading →

12 nasihat berguna:

Aku doakan kau selamat...

4
10:50 PM
Dari kejauhan, memandu dalam keadaan hujan gerimis, dengan anggaran jarak kurang 100 meter dari kenderaan di depan, tiba-tiba aku tengok ada satu objek seakan-akan dahan kayu jatuh. Betul-betul melepasi sebuah kereta putih. Jenis dan buatan kereta tu langsung tak dapat aku camkan disebabkan jaraknya yang jauh, tambahan pulak waktu yang beransur senja, lebih kurang pukul 6:30 petang kalau tak silap aku. Dan apa yang aku pasti pulak, terdapat sebuah lagi kereta yang berada di hadapan kereta itu, juga berwarna putih.

Mujur juga `dahan kayu' itu tidak menimpa kedua-dua buah kereta tu. Sebab kalau berlaku apa-apa kemalangan, mesti bertambah teruk memandangkan jarak lokasi itu dengan hospital terdekat yang entah aku pun tak tau di mana. Jangankan hospital, klinik kesihatan pun agak mustahil ada.

Semakin lama kereta yang aku pandu semakin menghampiri `dahan kayu' itu. Tapi aku rasa makin pelik. Macam tak logik pulak tiba-tiba ada dahan kayu yang jatuh. Kiri dan kanan jalan yang agak lapang, dengan ketiadaan pokok-pokok besar meneduhi jalan. Yang ada cuma semak-samun je.

Beberapa saat kemudian, owh shit...!

Continue reading →

4 nasihat berguna:

Cahaya Dalam Permata

12
10:56 PM
"Aku tengok kebanyakan design bangunan zaman sekarang ni semuanya banyak gunakan panel kaca. Kaca sana, kaca sini. Ni pun jadi salah satu sebab kenapa suhu sekarang makin meningkat" seakan pakar kaji purba yang cuba nak mengupas kaedah mengangani masalah kebocoran kertas peperiksaan lagaknya aku tengahari tu. Idea perbualan ni tercetus bila aku melihat bangunan yang baru siap di seberang sana.

Duduk makan di tepi tasik buatan, di bawah teduhan `shading' bangunan dengan dibantu hembusan angin ke arah kami berdua, tambah membuatkan selera makan aku makin kencang. Maklum la, ini je masanya aku nak lari sekejap dari kerja-kerja pejabat dan `kerja-kerja tepi' yang tak putus-putus datang. Makan sambil bersembang, minum sambil bersembang, duduk bersandar untuk melepaskan lelah juga tak putus dengan sembang.

Dia pulak aku perasan lebih banyak merenung permukaan air tasik dan tertarik dengan gelagat pekerja senggaraan yang asyik menyembur permukaan dek kayu dengan `water jet spray'. Tengok muka macam ada masalah, tapi masa pulak macam tak cukup, kalau aku tanya karang silap-silap mau sampai pukul tiga kat situ. Takpe, lain kali je. Kita layan dulu `fries' (sori, rojak takde) dengan nasi goreng cendawan.

Manakala sesekali aku pula mengeliat kemalasan membetulkan susunan urat pinggang, satu perlakuan yang cinta hati aku larang terutama bila perut tengah kenyang. Entah kenapa, takut pertalian antara urat perut dengan urat kentut terbelit agaknya...

"Alamak!
Continue reading →

12 nasihat berguna:

Odah United

2
5:39 PM

Antara sebab kenapa aku kena pastikan takde kerja-kerja yang tertangguh, sekurang-kurangnya dalam tempoh seminggu. Menjadikan aku sebagai manusia nombor dua paling busy kat Malaysia ni.

Pantai Timur, korang tunggu kami datang...!

2 nasihat berguna:

Murtabak Lencongan Culvert

11
9:59 AM
Masih awal lagi rasanya kalau kami nak terus check-in ke hotel. Jadi, sebaik selesai separuh daripada kerja yang diperuntukkan untuk siap sepanjang dua hari, kami merayau seketika di bandar Kuantan. Dan idea untuk singgah bersantap di sana tercetus secara tiba-tiba apabila dia terpandang sebuah warung tepi jalan, yang tiada kaitan dengan perjalanan kali ini.

Cuma masalahnya, kawan aku ni langsung tak tau kat mana tempat santapan tu. Jangankan lokasi yang tepat, landmark sekeliling pun haram dia nak ingat. Sudahnya, aku terpaksa dapatkan bantuan melalui talian hayat.

...tuuttt! Panggilan dimatikan. Berdasarkan perbualan beberapa minit tu, aku langsung tak faham arahan lisan yang diberikan. Kalau aku dah beberapa bulan menetap kat sini, mungkin aku dapat tangkap separuh daripada arahan tersebut.

Jadi, kami mengambil keputusan untuk mencari lokasinya berdasarkan kata kunci East Coast Mall. Aku jangkakan perjalanan tu lebih mudah memandangkan aku dah biasa gunakan GPS ni. Tapi...

Continue reading →

11 nasihat berguna:

3

3
3:02 AM
*

Bercerita tentang kematian, bermula dari Temerloh hingga ke hadapan pagar rumah iaitu sebaik menerima berita pemergian seorang `friend of my friend' secara mengejut. Segala-galanya memang terdapat pelbagai kemungkinan oleh kerana semua itu telah ditentukan olehNya. Sama ada kita akan dijemput secara mudah atau tidak.

Apakah kita akan pergi dengan begitu pantas hingga tidak sempat untuk mengerutkan dahi, buat menikmati rasa sakit.

Atau pun kita sempat merasai penderitaan selama menempuhi liku-liku dan kesusahan sepanjang menghidapi penyakit tertentu.

Hanya Dia yang maha mengetahui. Apa pun, sepanjang masa ini aku tetap mensyukuri dengan apa yang telah Dia pinjamkan pada aku.

al-Fatihah, untuk mereka yang telah pergi dahulu sebelum kita...

Continue reading →

3 nasihat berguna:

Edisi Terkantoinya Seorang Lelaki

16
9:29 AM
Minggu lalu ketika sesi curi tulang di pantri, waktu petang selepas waktu asar, diceritakan kepada aku... Lebih kurang begini,

***

"Time tu aku dah toleh kiri kanan dah. Nampak macam line clear, takde siapa yang duduk dekat. Semua buat hal masing-masing. So, kat ruang tamu tu tinggal aku sorang je. Aku pun ambik la aku punya stok lama yang tak pernah bukak. Dalam kad lagi. Memang dah lama mengidam nak layan stim dia tu.

Benda pun bukan stok yang rare sangat. Biasa-biasa je.

Dah confirm line clear, aku bukak sikit dia punya pek tu. Kat bucu bahagian bawah. Sikit je aku bukak, tak bukak abis. Asalkan ada udara boleh keluar masuk sikit.

Slow-slow aku bukak, sambil tu aku dekatkan hidung aku kat celah yang dah terbukak sikit tu. Sekali aku sedut... Pergh! Memang layan abis la dia punya bau painting tu. Memang kalah bau kasut baru kat kedai. Tiba-tiba,
Continue reading →

16 nasihat berguna:

Selimut Malam

14
11:47 PM
Bukankah sepatutnya rintik-rintik hujan halus di tengah malam ini bisa membuatkan tubuh kita berdua kedinginan, lantas merangsangkan liang-liang roma yang sebelum ini terbaring kemalasan.

Namun mengapa pula aku begitu kaget merasakan angin gelap ini semakin lama semakin membahang, memanggang kulit aku sendiri. Seiring dengan lelehan cecair hangat di pipi engkau waktu ini.

Teruskanlah berbaring, peluklah bantal engkau itu erat-erat, biarkannya basah dibanjiri air mata kesayuan dan maaf kerana aku tidak mampu hadir menjadi selimut malam engkau, buat menggantikan air mata yang saban malam menemani wajah pudar engkau itu.

Selamat malam, kawan...

*****

~Ucapan selamat malam untuk mereka yang masih berjaga. Kalau tak dapat lena kerana masalah dunia, tenangkanlah b*nt*t anda...

14 nasihat berguna:

12 nasihat berguna: