Kenapa pergi tak ajak aku?

10
5:51 PM
"Berapa total yang bulan lepas punya?" suara yang mencucuk berupa soalan kilat di sebelah kiri aku betul-betul buatkan aku sedikit terkejut. Fon kepala yang menekup kedua-dua belah telinga aku ternyata gagal mengasingkan aku dengan dunia luar, lantas kerja-kerja `menyambung garisan' di atas skrin hitam ketika itu aku hentikan.

"Yang baru kira tadi tu ke? Dalam RM530 kot. Apasal?" soal aku kembali.

"Bawak keluar RM50. Ada anak yatim tu mintak bantuan. Sampaikan dah takde makanan lagi dah..." dan seterusnya penerangan ringkas yang Romi berikan tu seolah berbunyi bla bla bla je pada telinga aku. Antara dengar dan tidak. Semuanya kerana ungkapan `takde makanan' tu...

Sesudah memberikan sekeping not RM50 dan dua keping lagi tambahan not berwarna berlainan, dia pun berlalu. Aku yang masih blur, tiba-tiba terasa macam sebak. Entah kenapa.

Aku cuba membayangkan keadaan `takde makanan' yang berlaku terhadap anak-anak kecil bergelar anak yatim.

Hmm, damn...!

*****

Kisahnya
Continue reading →

10 nasihat berguna:

...dan, lepaskanlah!

20
10:39 AM
"Bang, macamana caranya nak lupakan seseorang tu?" Hampeh, aku lepak luar sebelah kompressor aircon ni ingatkan dapat tenangkan perut. Sambil hirup udara nyaman (masih lagi) sekitar pekan Taiping bersama-sama dengan asap dari Winston Light. Tapi kenapa masalah berkaitan emosi dan perasaan ni pun nak aku setelkan jugak?

"Ada, kalau nak cara yang paling cepat, agak ektrem jugak la. Berani?" Soal aku semula.

"Ha, macamana..." Tanya Arab lagi.

"Sentiasa dekatkan diri dengan benda-benda keras. Contohnya dinding, tiang, pintu solid atau pun batang pokok dengan diameter minimum 1.5 meter. Lepas tu hantukkan kepala sekuat hati dalam keadaan pasrah dan penuh keredhaan sebanyak lima kali sehari. Itu je. Insya Allah, kalau kau tak dapat lupakan orang tu, sekurang-kurangnya kau punya ingatan tu boleh hilang terus!"

*****

Tabah, boleh pulak dia tergamak pergi kenduri kahwin perempuan yang dia minat (kedua-dua tangan bertepuk), siap tengok perempuan tu bersanding dan bergambar sama-sama pulak tu! Kalau aku...

Continue reading →

20 nasihat berguna:

Appraised

14
8:23 AM

Aku rasa memang tiada satu pun benda dalam kepala kita yang betul-betul salah, walau pun tak seiring dengan orang lain...
(sumber dari sini)

14 nasihat berguna:

Tungggu Aku...!

4
11:21 PM
Engkau kini telah separuh perjalanan terbang menuju ke syurga,
Dengan berkelengkapan sepasang sayap cahaya,
Pantas membelah udara gelap,
Meninggalkan puluhan kawanan kunang-kunang di belakang.

Sedang aku masih lagi tercari-cari sepatu lusuh,
Yang selalunya aku simpan di celah pohon renek,
Di sebelah pintu,
Agar mudah kaki kudung aku beralas ketika melangkah keluar laman.

Hilang,
Sepasang sepatu lusuh aku hilang,
Entah bila, entah ke mana,
Kini tinggal hanya bau pekat najis anjing,
Yang aku pijak semalam.

Tunggu!
Jangan pergi terlalu jauh,
Kerana aku takut tersesat dalam mencari laluan terhampir,
Untuk ke simpang syurga sana,
Dan takut dianggap seperti pocong tua,
Terlompat-lompat di tengah malam,
Sambil mendongak ke langit...

4 nasihat berguna:

Brothers of Diwali

8
2:09 PM
Thanks brother.
Come over for lunch at my place.
22/10/14.

Ok, beres...

Menghabiskan waktu tengahari di satu kawasan perumahan yang harga hartanahnya meningkat lebih tiga kali ganda berbanding 10 tahun lalu, atas jemputan seorang brother sempena Hari Deepavali semalam.


Continue reading →

8 nasihat berguna:

Udang Itu Adalah Rezeki

10
3:44 PM
"Aik, kenapa tak makan udang tu? Tak suka ke?" Aku bertanya, dahi berkerut dengan sedikit kejanggalan yang berlaku di depan mata. Agak mustahil jugak orang yang membesar berdekatan dengan laut tapi tak lalu dengan udang. Tambahan pulak udang bersaiz hampir menyamai ibu jari lelaki dewasa tu adalah penghuni di dalam mangkuk mee bandung. Mee bandung yang aku kira antara paling sedap pernah aku makan setakat ini.

"Huh, tak heran dah udang macam ni. Dah biasa makan udang yang lagi besar, lagi fresh daripada ni..." Mulutnya seakan mencebik ke arah mangkuk mee bandung, yang masih tersisa dengan kuah, beberapa ekor udang dan bahan-bahan lain. Lantas menolak mangkuk mee bandung itu ke tengah meja.

Tergamam jugak aku dengar. Seolah-olah memperlekehkan rezeki yang Tuhan kirimkan kepada kami petang tu. Rasa gamam yang berbaur dengan sedikit kecewa bukan sahaja setelah melihat masih ada lagi makanan terbazir dengan begitu sahaja, tapi juga sedih apabila aku berhadapan dengan seseorang yang kurang bersyukur.

Sesungguhnya membesar dalam keluarga nelayan, dilimpahi dengan pelbagai jenis hasil sumber laut jauh berbeza dengan mereka yang berada di tengah darat tidak sepatutnya mengubah mereka menjadi orang yang agak riak. Memperlekehkan makanan, walau pun hanya beberapa ekor udang. Susah aku nak terima sebenarnya.

Sekali lagi nak bagitau, aku cukup tak berkenan dengan mereka yang gagal menghabiskan makanan di atas pinggan. Sama ada yang berharga ratusan ringgit dari restoran berbintang-bintang, gerai tepi jalan atau pun percuma diperolehi di masjid-masjid. Serius, aku kurang berkenan...

...dan tak perlu memperkecilkan rezeki daripada Tuhan!

10 nasihat berguna:

Hantu Pacuan Empat Roda

6
10:09 PM

Ok, dah berpasangan jugak akhirnya. Harap lepas ni jangan buatkan bulu roma aku meremang lagi tengah-tengah malam. Seriau kau tau tak? Buat bunyi-bunyi pelik time aku tengah khusyuk mengetuk mata-mata papan kekunci ni. Pukul 2 pagi pulak tu...

Sekejap-sekejap bungi enjin, sekejap-sekejap bunyi pintu, sesekali bunyi batuk. Pergh!

~Aku tipu je, mana ada. Sebenarnya aku memang suka tengok benda ni ada pasangan. Cantik pulak bersanding atas meja. Heheheee...

6 nasihat berguna:

Intai

8
12:21 AM

Ada ketikanya, aku rasa macam nak sangat tau apa khabar dia sekarang. Macamana keadaan hidup dia, adakah gembira, adakah tenang, atau adakah masih lagi juga teringat seorang yang pernah dia kecewakan dulu...

Oh ye, bukan begitu. Sebenarnya dia yang kecewa terlebih dahulu, sebab itu dia memutuskan untuk berkongsi betapa pahitnya rasa kecewa itu bersama aku dengan meleraikan satu-persatu simpulan harapan.

Aku? Aku sekarang biasa-biasa je. Walau pun luka dah sembuh, tapi parut kenangan masih lagi terasa. Terutama sekali bila dj radio masih lagi memainkan lagu-lagu yang kami pernah sama-sama minati dulu. Sama-sama humming di dalam kereta ketika menuju ke port makan kegemaran, atau ketika sama-sama membuang masa di tepi laut dengan berlatarbelakangkan paya bakau dan binaan industri negara jiran.

Hmm, maaf kerana kadang-kala aku masih lagi mengintai engkau di ruang muka berwarna biru ini. Bukan kerana masih rindu, bukan juga kerana masih tersisa rasa sayang, atau masih meletakkan butir-butir harapan, tapi entah kerana apa aku masih tak pasti.

Entah la...

8 nasihat berguna:

Tunda dan Ikat

15
11:58 PM
Lebih kurang jam 6:45 petang, tapi suasana dah gelap. Langit tak lagi menyimpan cahaya. Yang membantu penglihatan masa tu cuma limpahan lampu-lampu yang tersusun sepanjang lebuhraya dan juga pancaran dari kenderaan yang lalu lalang, kecil dan besar, dari empat roda hingga ke berbelas roda dengan saiz yang tidak seragam.

Sebaik memasuki semula lorong utama untuk sama-sama bersaing dengan kenderaan yang berkali ganda lebih besar, aku tengok di kejauhan sana terdapat satu cahaya merah kecil seakan-akan tak bergerak. Bila diamati betul-betul, ternyata cahaya tu sedikit berhayun ke kiri dan ke kanan. Seakan tidak stabil macam lampu suluh yang dipegang seorang lelaki mabuk. Nampak gayanya macam ada motosikal yang ditimpa masalah je tu. Hari tu, laluan motosikal bermula susur masuk dari Sri Petaling ditutup entah atas sebab apa, lebih jauh berbanding hari-hari sebelumnya yang ditutup hanya di belakang stesen minyak Shell. Nak kata sebab banjir, mustahil pulak sebab sungai besar memang terletak betul-betul di sebelah dan sepanjang yang aku ingat, air sungai tu tak pernah melimpah walau selebat mana pun hujan yang turun.

Hujan renyai sedikit-sebanyak membataskan penglihatan aku untuk memastikan apa sebenarnya yang berlaku. Betul-betul di hadapan motosikal tu, tersergam papan tanda besar tertulis "Kawasan Rehat Awan Besar 500m".

Menghampiri lelaki yang sedang bertungkus-lumus `mengayuh' motosikal dalam curahan hujan renyai tu, ibu jari kiri aku pun memainkan tugasnya...

Continue reading →

15 nasihat berguna:

Yang Manis Di Kota Bharu

11
8:48 AM
*****

Eh, patut la macam ada je benda yang tak kena seminggu dua ni. Mandi tak lena, tidur tak kenyang, makan tak basah badan. Yang basah cuma tekak dengan pinggan je sebab aku memang suka makan benda-benda berkuah. Harap-harap takde la orang yang jauh atau dekat yang rindu kecuali mak aku je. Hehehee...

Belek punya belek beberapa entri sebelum ni, baru la aku perasan rupa-rupanya aku ada hutang sesuatu masa baca entri kat Kota Bharu tempohari (klik sini).

Cuma kali ni aku nak cerita serba ringkas je. Macam tak berapa selera pulak nak taip panjang-panjang sekarang ni.

Apa pun, benda yang manis masa aku stay kat Kota Bharu dulu ada dua iaitu yang pertama...

Continue reading →

11 nasihat berguna:

Home

10
10:58 AM

Ya. Bagi aku pulak, `home' itu adalah sesuatu yang memiliki diri kita. Maksudnya bila kita pergi mendekati sesuatu tempat atau seseorang tu, kita akan mempunyai satu perasaan dimiliki. Seiring dengan datangnya rasa ketenangan dalam jiwa.

Damn, kenapa tiba-tiba aku rasa rindu nak letakkan kepala atas riba mak aku sekarang ni...

*****

biji getah

Ambil dari kebun getah belakang rumah arwah nenek aku semasa kepulangan aku pada Hari Raya Aidilfitri yang lepas. Tinggal tiga biji sekarang, yang aku letakkan atas meja. Selebihnya hilang (mungkin dah terbuang) masa aku hantar kereta ke carwash dulu.

Seorang lagi yang aku tengah rindukan sekarang ni...

10 nasihat berguna:

Aku Korbankan Sebuah Bilik

16
10:07 PM
Cuti tiga hari ni tak banyak aktiviti luar yang aku buat selain daripada tumpang sekaki dengan majlis korban kat tempat aku (lima ekor lembu dan dua ekor kambing) tahun ni. Selebihnya lebih banyak diisi dengan kerja-kerja rombakan secara besar-besaran di dalam rumah.

Dengan mengemaskini semua barang-barang yang selama ni bersarang dalam dua stor berasingan (stor dalam rumah dan luar rumah) untuk menjadikan hanya satu stor yang digunakan, seterusnya memulihara stor dalam rumah untuk dijadikan markas peribadi aku.

Sememangnya markas peribadi aku sebelum ini memang selesa dengan ruang yang agak luas (bilik bersaiz 10'x10') hingga berkeupayaan menampung seseorang yang melakukan aksi balik kuang secara berirama, tetapi terpaksa dikorban untuk kegunaan lain yang lebih murni (klik sini).

Takpela, ini la yang dikatakan pengorbanan. Markas yang lebih kecil tak semestinya membuatkan aktiviti aku di depan monitor menjadi makin terbatas. Lagi pun kerja-kerja aku selama ni cuma bermain dengan tetikus dan papan kekunci je. Bukan nak buat kerja kraftangan pun sampai terpaksa memerlukan ruang yang luas...

Dan di bawah ini adalah progress yang berlaku terhadap stor kecil (bersaiz 8'x6') ini sepanjang tiga hari.
Continue reading →

16 nasihat berguna:

Nakal betul la korang ni...

8
9:45 AM
Oh, harga minyak naik lagi ke? Hehehee... Rilek-rilek sudah. Ini semua donia. Kalau nak dilayankan sangat, tak ke mana pun. Paling jauh pun sampai traffic light depan sana je.

Ni ha, sempena hari mulia ni, mari la kita sama-sama banyakkan amalan. Yang ni pulak memang boleh pergi jauh, tiada had, infiniti.

Untuk ingatan diri sendiri, semalam aku dah isi minyak yang harganya berbeza 20 sen bagi setiap liter. Takde pun rasa marah, takde pun rasa kecik hati dengan pemerintah, dan takde pulak rasa nak memprotes (aku tipu) secara berjemaah. Sebab tu semua useless. Takde efek pun sebab memang dah perangai kita semua, marahnya sekejap je. Sayangnya lama. Mana tak sayang kalau dah lebih 50 tahun cium bau ketiak orang yang sama. Cukup masa, pangkah atas muka orang yang itu jugak. Hahahaa...

Cuma semalam aku ada rasa sedikit kelakar pasal satu isu rentetan kenaikan harga minyak iaitu:

Continue reading →

8 nasihat berguna:

Dua Dalam Satu Rabu

12
2:13 PM
Satu


Kadang-kadang, ramai orang suka parking kenderaan (motosikal terutamanya) di bawah tempat yang teduh. Tapi tidak pada aku, sebab tempat lapang di tengah alam macam ni rasanya lebih selamat lagi. Takde risiko kena hempat dahan pokok, kurang risiko kena rembat atau kena cakar kucing. Kucing mana pulak yang nak duduk tengah panas kan...

~Moto aku yang warna putih tu...


Dua
Continue reading →

12 nasihat berguna: