The Wishing Jug

4
1:23 AM

At last Tuppeny rushed out to see what was the matter - and there in the yard he saw the wizard who had sent him into the gnome's cottage to steal the red jug!

He saw the jug in the wizard's hand and rushed at him. He snatched at it, and the two began to wrestle for it. There was still a little water in it, and the wizard tried to pour it out and wish at the same time, but Tuppeny wouldn't let him.

"Give me the jug!" cried Tuppeny, hitting the wizard on the head.

"Ooh!" shouted the wizard in pain. "All right - you shall have the jug!"

He managed to pour out a little water and wished as he did so.

"I wish you away in a desert land!" he cried. "And much good may the wishing jug do you there!"


In a trice Tuppeny had disappeared. He flew through the air and at last landed with a bump on yellow sand. All around him stretched a desolated country. Here and there were low bushes and stunted trees, but not a man or woman was to be seen.

"Well, never mind. I've got the wishing jug!" said Tuppeny. "I'll just wish myself home again and put everything right once more."

But alas, the jug was empty! It would not grant wishes unless something was poured out of it, and Tuppeny looked round for a stream or pond. But in that desolate country there was none.

All that day and the next poor Tuppeny wandered on and on looking for some water, but could find none.

"I shall die of thirst!" he groaned. "If it were not for these fruits that grown on the bushes, I should be dead already, the sun is so hot."

***************

Jadi, apakah yang akan kalian lakukan jika berada di tempat si Tuppeny ni? Menangis sambil mendongak ke langit dengan harapan akan turunnya hujan buat mengisi air ke dalam jag ajaib tu? Atau pun cuba berusaha mendapatkan air jauh ke bawah tanah sana?

Ala, aku ada satu idea bernas. Idea yang mungkin si Enid Blyton sendiri malas nak fikirkan. Benda simple je kan.

Mengikut syarat, si pembuat hajat mesti menuangkan air keluar dari jag tu sambil berhajat. Tapi tak pernah pulak dinyatakan apakah jenis air yang boleh digunakan. Adakah air sirap limau? Kopi tarik, air paip, air longkang? Atau pun air hujan.

Mana la nak dapat semua jenis air tu kalau dah dicampak di tengah gurun kering.

Tapi, ada satu lagi air paling mudah nak dapat, iaitu...

...air dari cecair dalam badan yang keluar melalui proses perkumuhan!

Come on la Mr. Blyton, kreatif la sikit.

***************

Sebenarnya motif aku ni cuma nak komen sikit pasal kisah-kisah rakyat atau dongeng yang berasal dari barat sana. Entah kenapa kebanyakan watak utama mereka tu ditonjolkan sebagai manusia yang mempunyai lebih banyak sifat jahat berbanding baik. Biasanya mencuri seperti Jack dan jugak Tuppeny ni.

Sekian, assalamu 'alaikum...

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

4 comments:

  1. Watak-watak jahat dan baik itu sesuai dengan realiti hidup masa kini di mana lebih banyak yang jahat dari baik. Sekurang-kurangnya itulah yang kita nampak walaupun ia mungkin bukan yg sebenarnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takut sedikit sebanyak akan mendatangkan kesan. contohnya, "takpe kot kalau kita mencuri daripada penjahat".

      Delete
  2. :-)) lebih baik baca dongeng sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh pilih watak apa pun.

      Delete