Tiada Tunggul Kayu Dalam Terbaik Dari Langit Tuhan

8
8:18 AM
"Bila kucing yang kau sayang tersesat di jalanan,
Pasti ia akan mencari jalan pulang.
Jika sahabat sejati meninggalkan dirimu,
Untuk apa kau bersedih kerana dia pasti kembali."

Antara bait lirik lagu Sahabat daripada Pitahati yang aku dengar sekali imbas, menerusi trailer filem ini di Youtube, lantas mambuatkan jiwa kental aku sedikit bergetar. Kalau momen beberapa saat ni pun mampu menarik perhatian aku, apatah lagi keseluruhan filem yang mungkin berdurasi lebih kurang dua jam, kan?

Jadi sebagai memenuhi tuntutan kehendak hiburan, balik dari kerja hari Rabu minggu lepas, aku pun singgah sekejap kat pasar malam dengan harapan brader jual DVD kat situ dah ada stok filem ni. Mujur, telahan aku tepat. DVD cetak rompak filem ni tergantung sederet dengan beberapa lagi filem-filem yang baru release.

RM4, harga yang sangat-sangat berbaloi untuk mereka yang gemar menyokong kerja-kerja lanun atau yang malas nak cari download link kat internet.

Keesokan harinya
Continue reading →

8 nasihat berguna:

Menjadi Ketua Yang Disenangi

19
9:02 AM
Kalau nak jadi ketua yang disayangi, aku dah bagi beberapa tips sebelum ni (kat sini), tapi kalau nak jadi ketua yang disenangi mungkin belum lagi kot. Jadi apa beza antara ketua yang disayangi dengan ketua yang disenangi, selain ejaan?

Terpulang la pada kalian nak tafsirkan. Masing-masing ada pemahaman tersendiri.

Cuma pada aku, kita orang bawah yang bekerja mengikut arahan adalah pihak yang paling layak menilai seseorang ketua tu. Bukannya orang luar atau pihak yang lebih atas lagi.

*****

Group meeting kali pertama, pertengahan tahun lalu.

Setelah penyusunan semula carta organisasi dalam unit aku kesan daripada perubahan pangkat (aku still macam tu jugak, steady je tak berganjak) beberapa orang staf, dan itulah juga kali pertama aku bercakap dengan dia.
Continue reading →

19 nasihat berguna:

Eh, diorang ni ke Caliph Buskers?

16
12:34 PM
Siapa ada tengok Anugerah Juara Lagu dua malam lepas? Siapa tengok dia memang gila, hahahaa... Aku tengok sikit je, tak sampai lima minit. Tu pun masa Amy Search dah nak abis nyanyi, lepas tu dengar pengacara merapu aku dah rasa lain macam. Dia punya merapu tu dah sampai tahap merepek. Entah apa-apa. Jadi, dengan rasa tak boleh blah, aku pun terus off tv dan sambung buat kerja lain dalam markas peribadi. Lagi banyak faedahnya. Tanpa rasa menyesal.

Tapi semalam bila aku dapat tau ada satu keistimewaan selain promosi gila babun satu produk yang merendah-rendahkan manusia berkulit gelap macam aku ni, ada macam rasa terkilan pulak. Terkilan sebab yang buat kejutan tu kalau tak silap adalah orang yang pernah buat aku terpegun dulu.

Bulan Ramadhan tahun 2013.
Continue reading →

16 nasihat berguna:

Kalau Aku Mati Ngeri...

12
10:37 AM
...aku harap tidak ada sesiapa yang berhenti bukan sekadar membantu mengutip cebisan anggota badan aku atau untuk menutupi mayat aku yang hancur berkecai diseret kenderaan berkali ganda lebih besar, tapi lebih kepada menjadi wartawan lokasi. Mengambil gambar dari pelbagai sudut, fokus kepada anggota badan tertentu terutama yang mampu mendatangkan gerun kepada para penatapnya.

Menekan butang `save' dan kemudian butang `share' ke beberapa aplikasi sosial, supaya mereka menerima pujian kerana menjadi orang pertama melaporkan.

Bangga bukan?

Dan rasa bangga itu pun turut dikongsi oleh mereka yang menerima kiriman gambar secara berkumpulan, lantas meneruskan kerja-kerja menekan butang `share' buat tatapan kenalan yang lain. Berlumba-lumba, terkejar-kejar menjadi hero dalam menyampaikan berita.

Kalau aku mati ngeri...

...dan ada yang melakukan sebegini, aku akan cuba kembali ke dunia mereka dengan menyerupai susuk lembaga menakutkan, menganggu kehidupan mereka semua ketika waktu tidur atau jaga sehingga akhirnya mereka sedar; kematian ngeri seseorang itu bukannya untuk diraikan, dikongsi rasa tragisnya, atau dijadikan bahan gurauan...

F*cker...!

12 nasihat berguna:

Gagal dan Kerja Kilang

14
3:58 AM
Antara isi perbualan aku dengan Nazir hari tu adalah, tentang mendefinisikan perkataan `gagal' bagi anak-anak sekolah. Terutamanya yang masih di peringkat sekolah rendah. Perbualan bermula apabila dia rasa macam tak puas hati dengan perkataan `gagal' yang anak dia perolehi untuk peperiksaan tahun lepas.

Nampak tak macamana dia punya pemikiran. Anak gagal kat sekolah, tapi dia tak salahkan anak. Sebaliknya dia pertikaikan, apa justifikasi sebenar yang membolehkan anak dia itu dikatakan sebagai `gagal'.

Dan sebenarnya ada beberapa perkara yang aku setuju dengan mamat ni. Antaranya berkenaan pemisahan antara akademik dan bukan akademik kat sekolah; pembentukan prestasi anak-anak berdasarkan kecenderungan dan minat; dan jugak sistem peperiksaan yang semacam kurang sistematik. Kalau korang nak tau, dia ni adalah batch pertama yang menjalani sistem Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), pernah dengar? Hehehehee...

Seterusnya,
Continue reading →

14 nasihat berguna:

Tekup

10
12:53 PM

"Hang ni tak pekak ka? Tutup telinga lagu tu sekali, sampai petang. Akak lalu sebelah pun boleh dengaq ni ha."

Kalau nak diikutkan, sesiapa yang lalu sebelah aku boleh tau lagu apa yang aku tengah dengar. Seolah-olah segala bunyi dari luar tak dapat tembus masuk ke dalam corong telinga aku.

Tapi sebenarnya bukan macam tu. Aku pun boleh dengar serba sedikit apa yang orang keliling aku perbualkan. Terutamanya oleh mereka yang bersuara nyaring macam rel keretapi bergesel dengan roda besi. Berdesing!

"Ok la tu,
Continue reading →

10 nasihat berguna:

Murder

16
9:26 AM

Tangan siapa pulak yang gatal ni. Ingat senang ke aku nak tampal sambil mengelak daripada dirakam cctv...

16 nasihat berguna:

Keseronokan Memburu

18
8:47 AM
Kadang-kadang, ada jugak yang bertanya... Apa yang best sangat kumpul kereta kecil ni? Membazir duit, kumpul habuk dan jugak tak ubah macam budak-budak je.

Hehehe, aku tak salahkan yang bertanya tu. Dia tak tau, sebab tu dia tanya. Dia tak faham, sebab tu dia memandang bukan dari sudut yang sama macam kami para pengumpul ni.

Pada aku sebagai pengumpul amatur (belum tahap tegar lagi), ada banyak sebab kenapa aku buat benda ni. Salah satunya mestilah sebab benda ni ada keseronokan yang tersendiri. Rasa seronok tu bukan cuma datang bila kau cium bau (kawan aku pernah kantoi dengan mak mertua dia pasal ni) terutamanya kereta yang baru keluar daripada kad, tetapi juga ketika dalam tempoh penencarian.

Dah macam satu adventure. Lebih-lebih lagi kalau kau ni seorang kaki jalan dan jugak selalu keluar outstation. Bila tiba satu tempat tu, kau akan luangkan sedikit masa untuk mencari benda ni.

Aku amatur lagi, jarang berjalan atau outstation. Jadi, tak banyak la yang aku dapat.

**********

Proses pencarian ni dipanggil hunting. Minggu lepas,
Continue reading →

18 nasihat berguna: