Melawan Kejahatan Nikotina

22
3:24 PM
Mungkin ini adalah kali pertama aku travel dalam jarak jauh (lebih sejam) tanpa bantuan kotak ubat. Sebelum ni, antara benda wajib yang jadi bekalan dalam poket atau beg adalah balutan-balutan ubat yang disusun kemas di dalam kotak bergambar bayi pra-matang, paru-paru terbakar, jari kaki yang membusuk atau pun buah ceri yang melekat pada pangkal tekak seseorang.

Tapi tidak pada kali ini (balik cuti tahun baru cina yang lepas). Aku dah terbayang betapa seksanya perjalanan selama empat jam tanpa henti atau pun sekurang-kurangnya lima jam termasuk waktu makan dan berak. Selalunya, kalau dah tak boleh blah sangat dengan mata yang super mengantuk, aku akan berhenti sekejap kat mana-mana hentian dan dapatkan secawan minuman panas. Dan kalau waktu tu terlalu ramai orang, cukup sekadar dengan basuh muka kat tandas.

Cuma semua tu perlukan tambahan, iaitu asap. Lepas minum air panas, sekurang-kurangnya sebatang. Atau lepas cuci muka, pekena sebatang.

Pernah sekali, berlaku bulan puasa aku travel sorang dari
Continue reading →

22 nasihat berguna:

Menjala Di Atas Darat

14
8:32 AM
Ingat lagi tak kejayaan aku mengaut hasil tangkapan yang agak memberangsangkan hujung tahun lepas? Ala, yang aku balik Johor sempena cuti Krismas tu la (kalau berani, klik sini).

Selepas daripada tu, sekali lagi aku balik Johor dan mendapat sedikit saguhati di lokasi yang aku tak sangka-sangka. Tak disangka sebab hari sebelumnya aku ada mencuba nasib di tempat sama iaitu pasaraya Tesco, tapi tersangat la hampeh! Ada 16 case tersusun atas rack. Tapi bila aku bukak, semua dah abis kena langgar dengan hunter yang lain.

Tinggal la model-model yang dalam kelas pertengahan macam BMW M3 Race, Boss 302 dan jugak AE86 (aku ambik jugak sebagai pengubat duka).

Hari berikutnya, aku layankan mak aku dengan akak dia merangkap makcik aku ronda-ronda sekitar bandar. Sebelum balik tu, mak aku ajak makan kat satu shopping kompleks yang dikira sebagai legend jugak la kat Johor Bahru ni. Siapa tak kenal atau tak pernah dengar, sila la melangkah pergi ye.

Jadi, melangkah masuk dari ruang parkir di tingkat tiga ke
Continue reading →

14 nasihat berguna:

Spektra

22
7:58 PM

Aku antara yang berhenti, untuk mengambil gambar ini, sambil berdiri mengagumi. Mungkin manusia kini semakin jarang melihat pelangi...

22 nasihat berguna:

Untuk Black...

10
2:20 PM
"Eh, bagi makan seh... Alhamdulillah, dimurahkan rezeki kau nanti..." Terkejut bila tiba-tiba dia tegur aku dari sebelah kiri, semasa aku baru lepas meletakkan Black di atas tebing planter box (tapi takde pokok apa pun).

Apa boleh buat, aku sengih je la dengan harapan kata-kata dia tu merupakan satu doa. "Eh, bukan aku yang bagi la. Ada dua orang budak perempuan tadi tu. Staff sini kot." Aku kemudiannya cuba pulak menafikan.

"Fuyo, mulianya. Dah buat baik tak mengaku tu. Tak payah la. Siapa je yang nak bagi makan kat sini..." Balas dia sambil tersengih.

Ini yang aku malas, bila aku cakap benda serius ada pulak yang tak percaya...

*****

Membelek-belek telefon pintar yang sekarang dah pandai buat perangai, dengan kuasa bateri yang tinggal kurang 10%, aku didatangai dua orang perempuan. Seorang
Continue reading →

10 nasihat berguna:

Di Mana Kita Sepatutnya Berada

20
10:04 PM
Biasa gunakan lif? Tipu la kalau kata tak pernah pun. Kat tempat kerja aku ramai yang suka gunakan lif. Turun satu tingkat pun nak guna lif jugak, malas nak turun gunakan tangga. Cheisstt...! Dasar pemalas...

Sini ada satu soalan. Biasanya kalau kita tunggu pintu lif dibuka, kat mana kita suka berdiri? Ramai antara kita yang akan ambik posisi macam dalam gambar kat bawah ni.


Nampak tak? Jenis tak sabar punya orang. Tak menyempat, masing-masing berlonggok depan pintu lif. Aduyai, serabut perut aku kalau nak keluar lif terpaksa mencelah.

Kan elok kalau macam ni...
Continue reading →

20 nasihat berguna:

Dua Huruf

14
11:48 AM
google maps tawau
Google Maps

"Tawau? Naik apa...?" Aku dapat baca, ada sedikit riak terkejut dalam nada suaranya. Mungkin terdapat sisa serbuk teh dari dalam gelas yang tersangkut di dalam lubang hidungnya.

"Naik flight la, takkan kau nak suruh aku naik moto pulak. Laut China Selatan tu bukannya ada R&R pun..." Genius tak jawapan aku, sama genius dengan soalan `naik apa' tu.

"Takde la, sekarang ni macam musim kapal terhempas. Lepas tu dekat dengan sempadan. Karang apa-apa hal..." Balasnya.

"Kau nak tau tak,
Continue reading →

14 nasihat berguna:

Semangka

12
4:30 PM
"Abang rasa, kenapa tembikai tu bentuknya bulat?" Soalan yang tiba-tiba terpacul sedang mata aku sibuk melilau ke kiri dan ke tengah jalan. Mencari supermarket berwarna hijau, kalau ada. Aku tak pasti dari mana dia dapat soalan tu, tak mungkin dari siri sinetron atau pun dari majalah Mangga.

"Hmm..." Otak aku ligat memproses maklumat yang sedikit, sambil mata terus fokus memerhati keadaan sekeliling.

"Mungkin jugak sebab Tuhan nak kita belajar berlaku adil kot. Agaknya la..." Jawab aku, tanpa sempat menyediakan jawapan bagi soalan lanjut yang mungkin ada.

"Adil? Macamana tu?" Ha, nampak tak. Itu la dia sequel soalan tadi. Lepas ni mungkin ada lagi.

"Cuba bayangkan kalau tembikai tu bentuknya macam
Continue reading →

12 nasihat berguna:

Sapaan Tuhan

19
11:20 AM

Dia hanya menegur, menyapa dari jauh. Sekadar mengingatkan yang kita sentiasa tidak punya masa walau sedetik untuk berundur, apabila waktunya telah tiba.

Wad 6E Kardio, Hospital Serdang
3 Februari 2015

19 nasihat berguna: