Di Menara

25
11:14 PM

Lagu yang membuka satu topik perbualan baru ketika kami di dalam kereta tempoh hari. Dari frekuensi Sinar fm (sori, aku tak minat stesen ni terutamanya waktu awal pagi), lagu ini kami dengarkan sehingga habis tanpa sebarang gangguan. Tanpa celahan percakapan. Seolah sudah dirancang yang kami akan diam mendengarkan setiap lirik lagu yang disulam senada dengan melodi tahun 90-an itu.

Tanpa disuruh, dia mengambil tempat sebagai pencerita pertama.

Continue reading →

25 nasihat berguna:

Dua Bukit, Dua Kubah dan Segerombolan Pensubahat Kencing

9
5:59 PM
~~~MERSING~~~

Isnin, 20 April 2015.

Lebih kurang jam 6:30 petang, langit masih lagi cerah tapi trafik sekitar bandar tak banyak beza dengan keadaan beberapa jam sebelumnya. Sekilas meneruskan perjalanan dari jeti ke arah pusat bandar, aku ternampak satu bangunan betul-betul di atas puncak bukit.

"Woi, woi... Cantik gila. Sempoi gak kalau malam kang kita singgah. Amacam, setuju?" Beberapa kilas juga patah perkataan keluar dari mulut munggil aku. Sedikit dihiasi janggut halus di bahagian dagu.

Dua orang sekutu lagi setuju. Maka, sebaik selesai membersihkan diri yang sememangnya wangi sejak memulakan perjalanan dari office awal tengahari tadi, kami pun bergegas ke sana. Menuruti arahan papan tanda
Continue reading →

9 nasihat berguna:

Kali Terakhir, Mungkin...?

8
2:43 AM
Aku rasa mesti ada yang tertanya kenapa aku tiba-tiba berhenti. Tanpa sebab, tanpa sebarang alasan yang kukuh.

Sebab kebiasaannya orang macam aku ni akan memerlukan satu kejadian tertentu untuk berhenti. Contohnya terlibat dalam satu kemalangan, kehilangan orang tersayang atau kenalan rapat, atau paling kurang pun sebab dah pokai. Pokai sangat sampai nak beli stok paling murah pun tersedak-sedak poket.

Aku? Aku takde la sampai ke tahap terjadi salah satu perkara tu. Tapi masih juga ada satu sebab utama yang mendorong untuk aku berhenti. Cuma aku terpaksa simpan, tak boleh cerita kat sini. Kalau nak tau, korang kena belanja aku cendol bawah pokok. Tak kisah la bawah pokok ke, janji bukan atas pokok.

Memang aku ni ada bakat panjat pokok, tapi tak tergamak nak makan cendol kat atas sana!

Ini bukan main-main. Serius, aku akan cerita pada sesiapa yang belanja aku makan cendol bawah pokok.

Berbalik kepada cerita tadi, kenapa aku berhenti...

Continue reading →

8 nasihat berguna:

Beberapa Hal Terpilih Dalam Sehari

15
12:56 PM
SATU

Serious shit, mee goreng yang aku makan tengahari semalam sebelum solat Jumaat adalah mee goreng yang paling sedap aku pernah jamah. Aku yakin, sesiapa yang bukan kaki mee goreng pun akan setuju dan secara automatik akan bagi pendapat yang sama macam aku. Sedap, sangat sedap. Kena pulak bila perut tengah kebulur...

Dan dengan ini, sesiapa yang nak makan mee goreng mamak tapi bukan di restoran mamak boleh la datang ke sini. Tempatnya di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi. Nama restoran tu adalah Restoran Sri Bistari KK, terletak di Jalan 7/7C. Ala taip je nama jalan ni kat Google Map tu, mesti jumpa punya.

Tapi kalau tak tau, boleh la ajak aku. Aku boleh tunjukkan jalan tapi dengan syarat, kena payung siap dengan teh ais sekali.

***************

DUA

Begitu fokus aku dengan hidangan depan mata, ditambah pulak dengan teh ais mantap di waktu tengahari yang panas terik. Seolah-olah aku tak mahu diganggu oleh persekitaran.

Continue reading →

15 nasihat berguna:

The Wishing Jug

4
1:23 AM

At last Tuppeny rushed out to see what was the matter - and there in the yard he saw the wizard who had sent him into the gnome's cottage to steal the red jug!

He saw the jug in the wizard's hand and rushed at him. He snatched at it, and the two began to wrestle for it. There was still a little water in it, and the wizard tried to pour it out and wish at the same time, but Tuppeny wouldn't let him.

"Give me the jug!" cried Tuppeny, hitting the wizard on the head.

"Ooh!" shouted the wizard in pain. "All right - you shall have the jug!"

He managed to pour out a little water and wished as he did so.

"I wish you away in a desert land!" he cried. "And much good may the wishing jug do you there!"

Continue reading →

4 nasihat berguna:

Jangan Ikut Orang Tak Dikenali

23
7:49 AM
...itulah pesan mak aku masa kecik-kecik dulu. Bukan itu je, kalau ada orang bagi gula-gula jangan ambik. Takut ada sesuatu tak elok kat situ.

Tapi peraturan tu rasanya dah tak terpakai untuk aku sekarang yang dah mancapai tahap terlebih aqil baligh ni. Tak kira masa, tak kira siapa. Kalau dah difikirkan dengan semasak-masaknya, tak salah rasanya kalau kita mencuba sesuatu yang baru, dengan kenalan baru, dan lebih seronok kat tempat baru.

Cuma kena beringat sikit dengan sikap ingin tahu tu. Kan ada pepatah inggeris, "rasa ingin tahu boleh membunuh seekor kucing". Pernah dengar?

*****

Beberapa minit sebelum tepat jam 1 pagi. Dekat sejam jugak aku berdiri atas jambatan tu, menantikan sesuatu yang memang aku jangka agak sukar malam tu. Sebab
Continue reading →

23 nasihat berguna:

Pecah Lubang

13
10:33 AM
Berjalan ke arah parking kereta dari bangunan utama, aku perhatikan jugak mana pulak mamat ni letakkan dia punya Myvi.  Kereta yang ada kat situ tak sampai pun 20 biji dan hampir separuh daripadanya adalah buatan Malaysia, tapi Myvi yang ada pun bukan berwarna yang aku pernah naik dulu.

Nak tengok nombor plat, aku tak cam pulak apa nombor dia.

Tap, tap...

Sistem kunci dinyah-aktifkan. Dia membuka pintu sebuah kereta putih, berkilat memancar. Aku jadi gamam.

"Mana kau punya Myvi?" gamam yang seterusnya bertukar menjadi soalan ringkas. Dan tanpa disuruh, aku pun ikut membuka pintu kereta, terus masuk mengisi perut kereta.

"Ha, macamana. Ada bau kedai tak?" Cilakak mamat ni, beli kereta baru ke. Honda pulak tu. Kau punya Honda sampan yang dah tersangat bodol tu takde pulak nak repair. Aku bawak hari tu pun boleh jadi gayat. Boleh pulak dia angkat kereta baru. Macam siot.

Sebelum perbualan tengahari tu bertukar ke topik lain dalam perjalanan menuju ke hostel, dia sempat lagi bagi warning kat aku.
Continue reading →

13 nasihat berguna: