Juara Syawal 1436

18
2:35 PM
Mengumumkan tempat kedua bagi carta Juara Syawal bagi tahun ini adalah...

kerepek pisang sedap

Keperek pisang dari Kampung Parit Jawa, Batu Pahat. Dia punya rasa lemak dari hirisan pisang entah apa ke nama memang sedap, sederhana masin kena dengan lidah orang tua yang aku miliki. Sampaikan geng-geng lelaki pergi lepak luar pun aku tak join. Lebih khusyu' mengadap benda ni. Sesuai untuk yang gigi berlubang macam aku ni.

Manakala kedudukan juara pula dimiliki oleh....

Continue reading →

18 nasihat berguna:

Bawah Jambatan

8
4:36 PM

Gambar diambil lebih kurang jam enam petang, sebelum penemuan aku dengan Viva Forever di pekan Sabak Bernam. Hmm, air surut. Mungkin dalam enam jam lagi air akan pasang sepenuhnya. Cantik sangat la tu. Lokasi pun strategik. Betul-betul bawah jambatan Sungai Bernam yang menjadi sempadan antara negeri Perak dengan Selangor. Siap ada platform dan boleh baring-baring lagi, kalau dah boring sangat tak dapat ikan. Lampu jalan yang bersusun di atas jambatan sepanjang jalan pun aku rasa mampu memancarkan cahayanya hingga ke bawah sini, tanpa ada apa-apa halangan. Biarpun tidak lagi cerah.

Jadi la tu, daripada kami terpaksa meraba-raba dalam gelap. Kan?

Malamnya, operasi bermula lebih kurang jam 12 tengah malam.

Continue reading →

8 nasihat berguna:

Viva Forever

15
12:43 AM
Lokasi : Pekan Sabak Bernam, simpang empat Sungai Besar - Bagan Datoh
Masa : 6:10 pm
Tarikh : 25 Julai 2015

Masa aku keluar je dari mini market 99 Speedmart (pekan Sabak Bernam), tiba-tiba pulak kereta Viva ni berhenti kat depan kedai makan yang letaknya bersebelahan dengan mini market tu. Pemandunya pulak sedang bercakap dengan seseorang di kedai makan tu.

Segera aku masuk ke dalam kereta (kebetulan tak jauh dari Viva ni), start enjin dan terus mencari kedudukan yang baik untuk mengambil gambar. Tapi baru je kaki kiri aku menekan foot brake, si Viva ni pulak dah gerak.

Continue reading →

15 nasihat berguna:

Menukar Stokin Telinga

19
10:51 PM
Rasa-rasanya, dah nak masuk tahun ketiga kot aku gunakan gambar profail yang sama. Dan kalau sesiapa perasan, cermin mata yang aku pakai tu sebenarnya adalah antara kesayangan aku sebab design kerangka yang agak sporty dan jugak selesa dipakai (mula-mula je macam tak sedap, lepas tu lama-lama memang syok) walau pun frame yang aku beli ni bukannya original pun. Kalau original, banyak ratus jugak aku kena belanja. Tapi yang ni seingat aku cuma RM150 je. Power tak?

Disebabkan frame ini adalah kesayangan aku, jadi aku jarang pakai buat `basahan'. Cuma priority aku berikan kalau aku nak keluar dating, tengok wayang atau untuk aktiviti yang perlukan aku tampil segak bergaya, kacak, menawan, menarik, tertarik aku memang da bomb...!

Tapi sejak beberapa minggu ni, bahagian yang paling penting pada frame ni dah mula menunjukkan tanda-tanda penuaan dan perlu dipencenkan dengan segera. Sampaikan aku terpaksa balut dengan selofan tape kat bahagian hujung `earsock' tu. Sekali imbas, nampak macam gonjeng pulak. Hahahaa...!

Akhir sekali, aku terpaksa mengalah.

Continue reading →

19 nasihat berguna:

...Dan Hari Itu Kami Pun Tuang!

8
2:13 PM
Kurang dua kilometer sebelum ke pekan Selandar, Melaka.

Kalau tak silap, masa tu muka jam yang melilit pergelangan tangan aku baru je menunjukkan pukul 10 pagi. Tapi dia punya terik, ya ampun. Cuma Tuhan je tau.

Dan memang kebetulan pulak tanda reference tempat aku berdiri masa tu di tepi jalan yang langsung tak terkena bayang teduhan dari mana-mana pokok besar berdekatan. Ditambah pulak dengan permukaan jalan yang semakin membahang. Boleh dikira aku ni macam seekor ayam togel yang dimasukkan dalam ketuhar dengan kaedah pembakaran dari atas dan bawah.

Di atas, matahari memancarkan cahaya bersama-sama dengan teriknya yang menggigit kulit. Dan dari bawah pulak permukaan jalan seolah cuba mencairkan tapak safety boot aku.

Entah kenapa, cuaca hari tu memang lain macam betul la. Walau pun belum lagi masuk tengahari.

Aku memandang Angah yang mencangkung dalam dua atau tiga depa dari aku. Atoi pulak sedang berjalan beberapa puluh meter dari kami berdua sambil memikul tripod dan reflector di bahu. Macam biasa la, mamat ni kalau berjalan memang bergaya sikit. Sama ada dalam hujan atau di bawah panas matahari.

"Macamana Angah, aku dah tak boleh blah ni. Lutut ni rasa menggigil, lain macam betul la," kata aku pada angah. Kata-kata yang sebenarnya tidak la berupa soalan atau cadangan, tapi lebih kepada nak mendapatkan input daripada orang bawahan.

Continue reading →

8 nasihat berguna:

Double Strikes, Kena Kencing...

18
5:46 PM
Percayakah anda dengan apa yang aku nak sampaikan sekejap lagi? Sila percaya memandangkan aku jarang kencing pembaca blog ni, tambahan pulak bulan puasa kan...

Aku nak bagitau bahawasanya, selain daripada peniaga pasar ramadhan, penjual durian tepi jalan atau pasar malam adalah antara golongan yang tidak boleh dipercayai.

Kisahnya begini...

Malam tadi, lebih kurang jam 8:15 malam bila dah setel berbuka dan solat maghrib, tiba-tiba satu-satunya anak aku yang sejak lahir dah duduk dalam tekak (anak tekak la!) mula merengek nak merasa buah yang baunya boleh buat orang mengandung sakit kepala. Ini gara-gara malam sebelumnya, lubang hidung aku ada terbau aroma semerbak dari rumah sebelah (agaknya). Jadi, rasa mengidam pun datang la tak mengira waktu. Padahal, dalam setengah jam lagi nak masuk waktu isya'.

Sudahnya, aku capai wallet dan kunci belalang tempur,
Continue reading →

18 nasihat berguna:

Aku Tak Nak, Baziiiiirrrrrrr.....

12
2:36 PM
"Ada offer untuk staff kat resort, satu kepala RM25. Sorang staff boleh bawak lima orang je..."

Lebih kurang macam tu la ayatnya tengahari tu. Ayat yang kalau diterjemahkan secara halus lebih membawa erti permintaan. Permintaan tersirat.

Eleh, macam la aku baru kenal setahun dua.

Tapi apa yang tersurat dalam kepala botak aku ni, tahun ni aku akan tambah satu lagi NO dalam bulan ramadhan iaitu berbuka di luar. Lebih-lebih lagi secara buffet, tak kira la berapa kosnya. Murah atau mahal. Cuma kalau ada sesiapa yang berkenan nak payung tu, mungkin aku akan fikir 13 kali sama ada nak terima atau cuba untuk mereka beberapa alasan yang nampak cerdik, seterusnya dapat menjaga hati orang lain.

Aku rasa, macam boleh je. Sebab dah beberapa tahun ni aku berjaya memboikot pasar ramadhan. Kalau tak silap tahun ni dah masuk tahun ke-4 kot. Ketepikan kes istimewa kat Kota Bharu (entri ini) dan Kuala Kangsar tahun lepas.

Jadi, apa alasan paling padu aku nak bagi pada permintaan kat atas tu?

Continue reading →

12 nasihat berguna: