Sri Lanka

20
11:40 PM
...testing, one, two, three.

Ok, cun!

*****

"Ke mana lepas ni?" Soal aku memulakan perbualan. Dia yang tadinya mengeluarkan sekotak rokok dari dalam drawer milik tokan rokok kemudiannya melabuhkan bontot di kerusi sebelah aku. Tersengih. Kurang kacak kalau nak dibandingkan dengan aku.

"Hari tu kau kemain lagi naik vespa masuk Thai. Ada projek baru tak lepas ni..." sambung aku lagi.

Yela siapa tak geram tengok dia update gambar yang cantik gila punya background. Nama tempat pun entah apa, tak pernah aku tau wujudnya.

Memang power mamat ni, ke mana-mana negara yang dia pergi, pandai je cari tempat-tempat yang cantik. Dan tambah respek adalah ada beberapa kali dia travel sorang-sorang. Kadang-kadang tu sampai seminggu. Pow, pow, power siot...

Nak tambah power lagi, dia bagitau yang next project adalah nak backpacking ke Sri Lanka pulak.

What the... kau cari apa kat Sri Lanka sana? Tempat yang sememangnya kita semua tau agak mencurigakan jugak tahap keselematannya. Aku takut kang baru beberapa jam jejakkan kaki ke luar airport, dah kena kidnap dengan kumpulan rebel kat sana. Cis, Botak lu ni mulut manyak cabul...

Katanya, dia sengaja pilih tempat-tempat yang ramai orang tak tau apa yang menarik kat sana. Tempat yang macam itu la ada kemungkinan tersembunyi sesuatu yang istimewa. Dengan cabaran yang kita sendiri langsung tak boleh jangka. Maklum la tempat orang, kita pun tak tau macamana cara hidup diorang. Tahap sosial yang mungkin mempengaruhi pandangan mereka pada orang luar, walau pun pelancong.

Apa pun, aku harap kau selamat pergi dan selamat kembali. Tak bawak balik cenderahati pun takpe, asalkan aku dapat tumpang komen kat gambar yang kau upload tu.

Hehehee...

Sekian, assalamu 'alaikum.

*****

Testing, testing. Ok, ngam...!

20 nasihat berguna:

Spekulasi Dan Manipulasi 50 Sen

8
4:02 PM
Dunia ni penuh dengan manipulasi dan spekulasi, kan? Sebab benda-benda yang berkaitan dengan dua perkara ni la yang sebenarnya memainkan peranan penting terutamanya dalam hal-hal ekonomi. Kenapa tiba-tiba aku cakap macam ni, nak ganti jadi gabenor Bank Negara ke?

Sebenarnya, aku rasa pelik dengan harga sekeping not RM1 yang ada tandatangan Tan Sri Ali Abul Hassan Sulaiman (gabenor Bank Negara yang k-6) tiba-tiba mencanak naik tak lama dulu. Sampai cecah beribu ringgit tu. Apa gila...

Ada yang kata duit ni ditandatangan Aishah (klik sini untuk entri dari blog brader hensem ni), dan ada kata pulak duit ni tak sepatutnya memasuki pasaran untuk dipergunakan disebabkan terdapat masalah teknikal. Jadi bank Negara pun dah tarik balik duit tu dan pengeluarannya dihentikan. Tapi walau macamana pun ada la terlepas sedikit, membuatkan jumlah duit yang berada di luar adalah terhad. Atau pun dalam istilah bagi pengumpul adalah `rare'.

Ahaaa, di sini la timbulnya apa yang aku maksudkan spekulasi dan manipulasi.

Ini aku punya teori...

Apa yang aku perhatikan, dalam dunia pengumpulan termasuk pengumpulan
Continue reading →

8 nasihat berguna:

E22 Highway To Hell (SDE)

17
8:15 PM
Dua hari lepas, aku ada perasan satu update daripada Lembaga Lebuhraya Malaysia melalui diorang punya twitter, pasal kerja-kerja menampal lubang yang dah berkurun bersarang atas E22 Lebuhraya Senai-Desaru (SDE).

Sila la menjamu mata dengan gambar-gambar progress yang aku curi dari diorang ni. Hehehee...

lebuhraya senai desaru

Seterusnya...

Continue reading →

17 nasihat berguna:

Now Everyone Can...

8
8:16 PM
*****

Lebih kurang separuh perjalanan pulang dengan feri dari pekan Song ke Bintulu menyusuri Sungai Rajang, tiba-tiba feri diperlahankan sedikit demi sedikit sehingga berhenti sepenuhnya. Aku perasan lebih tiga suku penumpang di dalam bot itu sedang membuta dan tak ramai yang terjaga apabila feri dihentikan di tengah-tengah perjalanan.

Aku rasa sedikit kaget. Apa hal pulak tiba-tiba berhenti ni. Takkan nak isi minyak kat tengah-tengah sungai ni, ingat highway PLUS ke.

Pintu di hadapan yang menghubungkan kabin penumpang dengan ruang pemandu terbuka, dan muncul seorang lelaki menjengukkan kepalanya.

"Tengok luar sana..." arahnya ke arah kami, beberapa orang penumpang yang berjaga sambil tangannya menunjuk ke luar.

Cepat mengikut arahannya, di sebelah kanan berhampiran tebing sungai sana, mata aku cepat menangkap sesuatu yang... yang...

What the, besar gila...

Continue reading →

8 nasihat berguna:

Kumbang Untuk Dibida

0
1:19 PM
...dipendekkan cerita.

Dua atau tiga minggu lepas, salah satu group yang aku join ada bukak satu bidaan khas untuk kami para collector. Tuan punya group ni buat bidaan ni bukannya nak jual barang atau mendapatkan keuntungan, tapi sebagai salah satu saluran untuk membantu satu keluarga ni. Di mana hasil jualan daripada bidaan tertinggi akan disalurkan terus kepada pihak yang memerlukan bantuan ni.

Aku rasa, benda ni sesuatu yang agak menarik jugak. Korang collector dapat memiliki beberapa barang rare yang tergolong dalam kategori "collector's item" dan pada masa yang sama, dapat jugak buat sumbangan. Si penjual pun macam tu jugak. Mungkin dia ada lebihan barang yang dia tak perlukan dan berniat nak lepaskan kepada collector lain yang sudi, tapi pada masa yang sama dia pun nak menyumbang sekali.

Dan aktiviti bidaan amal ni membuatkan dunia mengumpul sebagai hobi ni tambah meriah lagi.

Jadi lepas berfikir beberapa ratus jam, aku pun nak buat benda yang lebih kurang sama jugak la. Di mana pada aku sekarang ada la beberapa item yang aku nak lepaskan memandangkan item ni ada lebih daripada satu dalam simpanan. Nak buat apa simpan benda yang sama kan. Baik aku lepaskan je.

Cuma aku tak pasti sama ada kalian sudi atau tidak nak join bidaan ni. Sebab aku takde barang yang tersangat rare, tapi cukup la seadanya untuk digantung di dinding atau nak masukkan dalam poket (kena loose la, takkan carded pulak).

Apa benda barang yang aku nak lepaskan tu? Ini la dia...

Continue reading →

0 nasihat berguna: