Hilang

6
2:27 PM
Berbicara tentang perasaan, adalah perkara yang ajaib apabila kita mampu terlahirkan rasa rindu terhadap `sesuatu' yang belum pernah kita kenal. Langsung tidak sama sekali pernah ditemui, atau pun jauh sekali disentuh untuk kita salurkan rasa kasih kita padanya. Ajaib bukan?

Sehinggakan kehadirannya yang belum pasti itu pun sudah mulai kita nantikan. Kita angankan bagaimana agaknya gerak laku dia di depan kita. Tawanya, tangisnya, keletah lucunya yang pasti sering membuat kita terhibur. Atau terjerat dengan marah tertahan. Kerana dia sudah mulai kita sayangi sejak sebelum kemunculannya lagi.

Tapi, sesekali sering juga kita terlupa akan kuasaNya.

Kita semua mampu merancang dengan segala macam aturan masa depan. Namun kemampuan kita hanya setakat itu sahaja.

Kerana, Tuhan itu Maha Berkuasa.

Terima kasih Allah, walau pun pinjaman itu masih belum diizinkan untuk dinikmati tapi angan-angan manis yang telah sempat dirasai itu juga satu kurnia.

Alhamdulillah...

6 nasihat berguna:

Kanser

6
2:53 PM
Jumaat, 15 Julai 2016, tengahari...

"Lepak makan dulu Botak, tak payah nak rushing sangat. Kalau tak nak pun, minum je. Aku pun lepas ni nak ambik anak aku kat sekolah." Pelawanya ketika kami sama-sama menuruni tangga dari pejabatnya, menuju ke kereta. Ajakan yang serba salah jugak aku nak tolak memandangkan bukan selalu dapat lepak sama. Dalam tahun ni rasanya ini adalah kali kedua aku datang ke pejabatnya. Premis tingkat satu sebaris dengan bengkel kereta dan hotel-hotel budget di pekan Temerloh.

Mengikut perkiraan awal, aku sepatutnya bertolak ke Kulai (Johor) selewat-lewatnya tengahari, dan masa tu pun aku masih lagi belum check-out dari hotel. Perjalanan melalui Bera, Jempol dan Tangkak melalui jalan lama mungkin mengambil masa sehingga 6 jam lamanya memandangkan aku jenis yang suka berhenti lama di satu-satu tempat sama ada untuk makan atau solat.

"Ok la, kat mana..." Kata aku sambil memberikan isyarat kepala, tanda setuju.

Sebuah warung berhampiran bank menjadi destinasi kami, tak jauh. Cuma berjarak dalam jangkauan balingan batu dari anak mata tangga terakhir.

Perbualan biasa kami, kebanyakannya berkisar tentang kerja yang sekarang sedang kami usahakan. Telah beberapa beberapa bulan tertangguh sejak musim kemarau yang melanda daerah Temerloh dan sekitarnya, sehingga la bulan Syawal. Seterusnya melarat ke topik keluarga dan...

Continue reading →

6 nasihat berguna:

Cendawan

9
7:24 PM
"Pernah tak dengar atau baca pasal pau cendawan kat pasar ramadhan Putrajaya tu. Ala, yang tengah viral sekarang ni la", dia memulakan bicara.

"Tak", jawab aku ringkas.

"Dia sebenarnya pau tapi bentuk macam cendawan, dalamnya ada inti cendawan dengan...... bla bla bla.... beratur... bla bla bla... pukul tiga.... zzzzz....", selebihnya aku tak dengar apa yang dia cakapkan. Langsung tak menarik minat aku berbanding pemanduan yang mesti aku beri lebih perhatian.

"Tak nak la, membazir masa, duit, tenaga... Jauhnya lagi satu hal. Benda-benda viral ni tak payah nak kejar sangat, mengarut je. Kat pasar ramadhan pulak tu". pantas aku memangkah dengan jawapan kuku besi sebaik dia habis membuat review ringkas. Review yang sebenarnya aku malas nak ambik port sangat.

"Kalau betul sedap atau dia ni berniaga bukan dalam bulan puasa je, kita cari la lepas raya karang..." tamat perbualan, sebelum disambung dengan topik sensasi yang lain.

Pada aku, boikot tetap boikot. Tak kira sesedap mana atau seluas mana viral yang tersebar tu, aku akan tetap teruskan boikot pasar ramadhan sampai bila-bila. Kenapa perlu bersusah-susah menyerahkan diri untuk ditipu dengan peniaga dan jugak gambaran viral yang kadang-kadang lebih indah rupa daripada rasa dan harga.

Continue reading →

9 nasihat berguna:

Luka

2
1:19 PM


Chicken Soup For The Soul
Jack Canfield, Mark Victor Hansen & Amy Newmark
mukasurat 258 & 259

Berulang kali aku baca bab yang satu ni, seolahnya aku membuka semula buku teks sejarah yang mencatatkan apa yang aku pernah lalui dahulu. Menyelak helaian demi helaian. Sampai akhirnya aku sendiri terlelap di depan monitor. Kemudian bila kembali teringat di kemudian harinya, cepat pulak aku mencapai kembali buku yang sedia aku letak atas meja. Sengaja aku susun buku-buku kat office ni di dalam jangkauan tangan supaya mudah aku capai dan susun semula, bila-bila masa.

Sepertinya juga mukasurat yang kerap aku ulang baca ni menjelma menjadi kepingan cermin satah, daripada cetakan-cetakan aksara bersaiz 11 (atau mungkin lebih sedikit).

Sangat-sangat reflek dengan pengalaman aku.

Continue reading →

2 nasihat berguna:

Tertunai

6
12:05 PM
"Telepon balik"

Ringkas pesanan yang aku dapat seringkas namanya iaitu khidmat pesanan ringkas, sebaik kembali duduk kat ofis minggu lalu, petang Jumaat. Entah kenapa pulak mak aku ni tiba-tiba suruh call. Selalu kalau nak bagitau petang tak payah beli apa-apa sebab dah masak, dia cuma hantar sms je. Takkan la rumah banjir sedangkan cuaca kat ofis aku ni panas berdenting, atau pun ada penyamun yang cuba bagi salam dari luar pagar rumah.

Kebetulan masa tu aku pun tengah pegang telefon bijak sambil membelek-belek barang apa yang baru dalam pasaran Hot Wheels dan jugak benda-benda diecast yang lain. Saje je suka-suka, bukan nak membeli sangat pun.

Lantas, secepat kilat dek kerana begitu utuhnya kasih sayang seorang anak terhadap ibunya, aku pun terus tekan ikon dail pada muka telefon bijak.

...balik JB, malam ni jugak?

...tapi stay Kluang dulu satu malam?

...Hospital Sultanah Aminah, esok paginya...?

Continue reading →

6 nasihat berguna:

4

2
11:45 AM
Aku kadang-kadang malas nak masuk kedai buku lama-lama bukannya apa, sebab pernah mata aku ada penyakit mudah tertarik dengan cover buku yang dipamerkan de bahagian depan. Daripada lalu depan pintu, entah macamana tiba-tiba je aku dah ada kat dalam kedai. Tangan mulus aku pulak membelek-belek helai demi helai.

Kalau dah berkenan mungkin ambil masa lebih 5 minit semata-mata nak pastikan adakah berbaloi aku keluarkan duit dari dalam wallet untuk ditukar dengan sesuatu buku tu.

Dah beberapa kali berlaku. Keburukannya, bila dah sampai rumah dan baca beberapa bab awal baru la aku sedar yang buku tu bukan daripada jenis yang aku minat. Dan kesudahannya akan ambil masa lama untuk dihabiskan, atau paling teruk langsung terbengkalai.


Dalam sebulan ada 4 minggu kan, jadi kalau kekal istiqamah sepanjang bulan Ramadhan ni, tak mustahil aku dapat setelkan 4 judul buku ni sekaligus. Satu pencapaian terhebat aku sepanjang hayat.

Continue reading →

2 nasihat berguna:

Berseri

4
9:51 AM
Sejak beberapa ketika aku dah berhajat nak beritahu perkara ni. Tapi sama ada aku terlupa bila ada peluang atau bibir munggil aku yang agak keberatan nak mengeluarkan bunyi-bunyian lisan.

Kalau tak silap, sejak dua pertemuan sebelumnya lagi aku dah perasan sesuatu yang agak ketara pada dia ni. Jadi, tengahari tu aku kuatkan jugak semangat untuk bertanya yang aku kira hari itu adalah masa yang paling sesuai memandangkan cuaca yang tak terlalu panas dan tidak pula hujan.

Selesai mencuci tangan dan kembali ke meja di bawah teduhan kanopi berukuran 10'x10' itu, aku pun mula berbicara.

"Eh, aku tanya ni kau jangan marah tau." Tersengih aku menunjukkan lapisan bibir yang secantik kuntuman bunga kemboja, dihiasi tahi lalat di bahagian bawah kiri.

"Tanya apa?" Soal dia. Penuh dengan nada suspen, suasana tiba-tiba menjadi redup. Matahari yang tadinya memancar cahaya malasnya kini langsung semakin tidak bermaya. Terus sahaja jaluran cahaya itu dibenam oleh gumpalan asap di antara kami.

"Tapi janji jangan marah!" Sekali lagi aku memberikan amaran, berserta layangan kad kuning ke udara.

Continue reading →

4 nasihat berguna:

Sedikit Ganjaran, Jaga Diri

10
2:45 AM
Lebih seminggu yang lalu...

Stesen minyak Petronas...

"Assalamu 'alaikum, pakcik..." terdengar suara perempuan yang tiba-tiba menegur aku dari belakang. Boleh tahan terkejut jugak walau pun suara tu bukan dalam nada menyergah. Ye la, tengah syok layan bau petrol yang keluar dari muncung nozzle sambil nyanyi lagu John Legend dalam hati, ada pulak orang panggil aku pakcik dari belakang.

"Wa 'alaikum salam. Haa, pakcik?" aku yang berwajah muda remaja ni dia panggil pakcik. Tengok je tarikh lahir dalam mykad macam dah berkurun, tapi jiwa masih kanak-kanak lagi tau. Atau pun pakaian aku ni yang melambangkan seorang lelaki usia lewat 60-an, tambahan pulak kalau dilihat dari belakang. "Ya, ada apa..." tanya aku.

Dengan sopan, budak perempuan yang aku kira pertengahan 20-an itu menerangkan, "Saya dari, bla bla bla dan bla bla bla. Nak mintak sumbangan untuk bla bla bla..." panjang jugak penerangan, aku agak mungkin lebih 100 patah perkataan. Yang mana tak sampai separuh pun aku faham sebab aku tengah sibuk tengok muka dia yang manis, sesekali selang beberapa saat melihat ke muncung nozzle, takut minyak melimpah pulak.

"Ha, ok la. Sekejap eh..." selesai memenuhkan petrol ke dalam tangki, aku seluk poket dan mengeluarkan wallet yang lebih banyak resit kedai serbaneka dan kad ATM berbanding duit kertas. Serius, aku tak tipu dalam wallet aku cuma ada tiga keping not merah dan beberapa keping not biru bernilai paling kecil.

Aku keluarkan dua keping not yang paling kecil dan terus hulurkan ke budak perempuan tu.

Continue reading →

10 nasihat berguna:

Persaudaraan Lelaki Selatan

4
11:50 PM
brotherhood

Jauh di selatan semenanjung sana, terceruk di daerah menuju ke pedalaman, mereka masih lagi mengikat diri masing-masing dengan semangat persaudaraan. Agar tiada lagi pengguna jalan (penunggang terutamanya) tergolek dan tercedera (atau ada yang mampus) disebabkan permukaan jalan (dan otak para autoriti) yang berlubang.

Aku bagi tahniah untuk mereka, dan 'tahi nah' untuk para autoriti. Kemain lama lagi lubang ni, sampaikan aku pun dah lupa sejak bila dia bersarang...

*Ini adalah jalan menuju ke kampung arwah atuk/nenek aku.

4 nasihat berguna:

Untuk Siti Aisyah

10
4:00 PM
"Esok kawan saya Siti Aisyah dah takde. Dia pindah balik kampung." kata Isha menukar hala tuju perbualan.

Aku sedikit keliru. "Kenapa dia pindah balik kampung?" tanya aku untuk mendapatkan jawapan.

"Mak dengan ayah dia bercerai. Dia balik kampung sekolah kat sana. Kampung dia jauh sikit kot." sedikit tersentak bila aku mendengarkan jawapan dari budak perempuan berusia 7 tahun ni.

"Awak tau ke apa maksud bercerai tu?" tanya aku. Dengan penuh yakin, dia pun menjawab, "Bercerai tu bila ayah Aisyah dah tak suka mak dia la..."

Dengan perasaan bercampur, aku tak tau nak tanya apa lagi dah. Tak sangka yang sesingkat itu usia persahabatan mereka, kurang dua bulan. Apa yang aku tau mereka berdua adalah kawan yang agak kamcing. Sama kelas dalam sekolah agama (pagi) dan sekolah kebangsaan. Cuma terpisah dengan tempat duduk je.

Dengan budak bernama Siti Aisyah ni la si Isha ni belajar membeli makanan kat kantin dan banyak pulak habiskan masa bersama. Pernah sekali aku nampak mereka berdua ni jalan saling memaut bahu masing-masing keluar dari kelas, sewaktu tamat sesi persekolahan hari tu. Sebelum berpisah, sempat pulak mereka berdua ni saling bersalam dan mencium tangan kedua-duanya.

Continue reading →

10 nasihat berguna:

Ola Abang Long Padil Bola

6
2:00 PM
muhammad ali knock out
(Gambar dari sini)

Situasi tegang dalam sebuah dewan (atau mungkin balairaya) antara sekumpulan penduduk kampung dengan pemaju yang mahu membeli bidang tanah milik penduduk kampung dengan harga terlalu murah.

Seorang makcik di belakang bangun, menjerit ke arah wakil pemaju dan suaminya yang sedang menandatanagni dokumen jual beli dan pertukaran hakmillik. Menyatakan rasa tidak puas hati, dia berkeras membantah dan meminta suaminya tidak menurunkan sebarang tandatangan.

Berang dengan bantahan makcik itu, seorang gangster upahan berbadan kerbau dengan parang di tangan tangkas meluru ke arah makcik dan menolak wanita itu hingga terjatuh. Parang diacukan ke leher makcik itu.

Orang ramai yang melihat menjerit ketakutan, begitu juga dengan makcik itu dan suaminya. Masing-masing merayu mohon dilepaskan sambil masih lagi meminta pemaju mempertimbangkan semula harga yang ditawarkan agar berbaloi dengan nilai semasa.

Gedegang!

Continue reading →

6 nasihat berguna:

Kerenah

6
1:13 AM
SATU

Ada kaitan dengan hal aurat dan aib yang perlu disembunyikan seperti mana isu breastfeeding di khalayak awam tempoh hari. Kadang-kadang aku terasa pelik jugak dengan sesetengah mereka ni, seolah dah menipis je tembok aib masing-masing. Terutama yang sesama berlainan jantina.

Bergurau tanpa batasan. Hal-hal waktu malam yang sengaja jadi bahan ketawa. Kalau sesama jantina itu mungkin boleh dimaafkan, tapi macamana kalau berlainan jantina. Seolah-olah perkara tu macam aktiviti makan roti canai je. Siap boleh gelak-gelak lagi.

Bukan itu je yang patutnya mesti disembunyikan. Tapi jugak objek yang ada kaitan dengan tempat-tempat sensitif.

Aku maksudkan pump. Ya, aku tau kau kena keluarkan susu mengikut jadual untuk dibuat stok untuk anak yang masih menyusu badan,  Tapi apa perlunya pump tu kau biarkan terdedah. Dem! Jangan sampai aku campak ke luar tingkap, terus jatuh masuk dalam tasik yang jaraknya tak habis peluh dari lobi bangunan pejabat aku ni.

Siot. Aku pulak yang naik segan.

Continue reading →

6 nasihat berguna:

Batas

4
12:41 AM
Seorang peguam didatangi oleh dua orang lelaki, adik beradik yang perbezaan umur mereka tidak begitu jauh.

Untuk berlaku adil dan memperolehi pandangan serta input yang sama, mereka bersetuju mendapatkan khidmat peguam yang sama bagi masalah yang mereka hadapi.

Perbalahan timbul apabila mereka berdua menerima tanah bendang yang diwasiatkan oleh bapa mereka, di mana petak sawah mereka itu terletak bersebelahan.

Maka atas semangat persaudaraan dan darah daging yang mengalir dalam urat-urat, mereka pun berebutlah akan siapa yang lebih berhak terhadap batas antara petak-petak sawah mereka itu. Si abang mendakwa dia yang lebih berhak kerana dia adalah saudara yang tua. Tetapi si adik pula mendakwa yang sebaliknya, di mana dia mengatakan dia lebih layak kerana arwah bapa mereka lebih kerap memberikan kepercayaan terutama dalam satu tugas penting kepadanya.

Setelah meneliti fakta-fakta dan auta-auta serupa fitnah di antara kedua-dua pihak, si peguam pun berfikir beberapa jenak sebelum bersetuju mewakili mereka seterusnya membawa kes ini ke mahkamah.

"Mengikut nilai pasaran terkini, berapakah harga tanah kamu berdua?" soal peguam memulakan bicara serius.

Continue reading →

4 nasihat berguna:

2 nasihat berguna:

Empat Dalam Satu Rabu

11
3:25 AM
SATU

Pernah tak korang ada kawan masa belajar dulu satu kelas. Kemudian bila tamat belajar, masing-masing bawak diri. Korang melangkah ke alam pekerjaan dengan kelayakan yang tak seberapa manakala dia pulak sambung belajar lagi.

Beberapa tahun kemudian, korang pun ambik keputusan nak sambung lagi pelajaran. Konon-kononnya sebab nak dapatkan kedudukan yang lebih baik dalam pekerjaan.

Tapi...

...tapi kawan korang yang sama kelas dulu sekarang ni pulak jadi pengajar.

Nah, macamana tu. Profesional la kan...


DUA

Dalam ofis aku sekarang kami kadang-kadang ada gunakan bahasa kiasan untuk menggambarkan kedudukan. struktur organisasi kakitangan dan jugak tugas-tugas yang dibuat. Gambaran yang paling tepat kami gunakan adalah sekolah!

Ya, sekolah...

Continue reading →

11 nasihat berguna:

Tentang Berak Atas Lopak, Aib Di Hadapan Tuhan Dan Breastfeeding Di Atas Pentas Dunia Sosial

6
1:33 AM
SATU

Pernah satu ketika dulu dalam kelas aku, bertanya seorang murid tu kepada ustaz tentang permasalahan aurat ketika bersolat. Masa tu darjah berapa entah, aku pun lupa. Tapi yang pasti masa tu aku dalam sekolah rendah. Dan soalan itu ditimbulkan semasa sekolah agama.

Memang menjadi lumrah ibu bapa di Johor sana menghantar anak masing-masing ke sekolah agama kelolaan kerajaan negeri pada sebelah petangnya.

Perkiraannya macam ni; kalau kau kebangsaan dalam darjah 3, kau akan dihantar dalam darjah 1 di sekolah agama. Tapi ada jugak ibu bapa yang hantar anak-anak diorang lebih awal sedikit. Kemudiannya, kalau kau tak lulus peperiksaan akhir tahun sekolah agama tu, kau tak layak naik kelas. Jadi, elok la kau belajar elok-elok kalau tak nak malu sebab terpaksa duduk sekelas dengan budak-budak yang dua atau tiga tahun lebih muda.

Hari tu, ustaz terangkan la apa yang membatalkan solat apabila pakaian yang kita pakai tak sempurna. Contohnya nampak bayang-bayang bentuk tubuh atau terdapatnya koyakan kecil sampai memperlihatkan anggota di bahagian dalam.

Tapi yang elok dan bagusnya, ada pulak murid yang cakap lebih kurang macam ni. "Ala, bukannya ada orang nampak ustaz. Batal jugak ke?"

Continue reading →

6 nasihat berguna:

Cikgu 2016

10
11:47 AM
Genap seminggu sesi persekolahan dibuka. Minggu awal sesi tahun 2016 yang membawa pelbagai cerita suka-duka dari segenap penjuru masyarakat. Bermula daripada permasalahan anak-anak yang mustahil merasai kaki disarung sepasang kasut baru, tentang sungutan pihak ibu bapa mengenai kepincangan sistem tadbiran yang dijalankan di sekolah, sehinggalah rungutan para guru tentang tugas hakiki yang mereka terpaksa galas kini semakin membebankan.

(Pergh, power jugak muqodimah aku ni.)

Biarkan itu semua kerana itu adalah asam-garam yang perlu ada untuk memeriahkan dunia sosial kita, menjadi bahan bicara ketika bersarapan pagi bersama rakan sekerja walau pun ada sesetengah isu itu tidak sepatutnya ditimbulkan, apatah lagi diambil peduli sedikit pun. Seperti mana marahnya ibu bapa terhadap para guru yang membiarkan anak-anak mereka duduk di atas dataran ketika waktu perhimpunan.

Bodoh!

Tolonglah jangan bebankan para guru dengan hal kasut sekolah anak-anak kalian yang comot ketika pulang dari sekolah, baju yang bersalut debu kesan dari duduk di atas permukaan tarmac selama 20 minit, atau pun mengadu akan mee goreng pedas yang disediakan di kantin sekolah.

Jangan jadi dungu sebegitu sekali.

Continue reading →

10 nasihat berguna: