Kanser

6
2:53 PM
Jumaat, 15 Julai 2016, tengahari...

"Lepak makan dulu Botak, tak payah nak rushing sangat. Kalau tak nak pun, minum je. Aku pun lepas ni nak ambik anak aku kat sekolah." Pelawanya ketika kami sama-sama menuruni tangga dari pejabatnya, menuju ke kereta. Ajakan yang serba salah jugak aku nak tolak memandangkan bukan selalu dapat lepak sama. Dalam tahun ni rasanya ini adalah kali kedua aku datang ke pejabatnya. Premis tingkat satu sebaris dengan bengkel kereta dan hotel-hotel budget di pekan Temerloh.

Mengikut perkiraan awal, aku sepatutnya bertolak ke Kulai (Johor) selewat-lewatnya tengahari, dan masa tu pun aku masih lagi belum check-out dari hotel. Perjalanan melalui Bera, Jempol dan Tangkak melalui jalan lama mungkin mengambil masa sehingga 6 jam lamanya memandangkan aku jenis yang suka berhenti lama di satu-satu tempat sama ada untuk makan atau solat.

"Ok la, kat mana..." Kata aku sambil memberikan isyarat kepala, tanda setuju.

Sebuah warung berhampiran bank menjadi destinasi kami, tak jauh. Cuma berjarak dalam jangkauan balingan batu dari anak mata tangga terakhir.

Perbualan biasa kami, kebanyakannya berkisar tentang kerja yang sekarang sedang kami usahakan. Telah beberapa beberapa bulan tertangguh sejak musim kemarau yang melanda daerah Temerloh dan sekitarnya, sehingga la bulan Syawal. Seterusnya melarat ke topik keluarga dan...

Continue reading →

6 nasihat berguna: